Finns det några undantag från huvudregeln att konsumentlagen är tvingande?

Undantag i huvudregeln gällande att konsumentområdet är tvingande.

Kan du ge ett exempel på ett lagrum inom konsumentområdet som är dispositiv? alltså som gör undantag från huvudregeln?

Lawline svarar

Konsumentköplagen (KKöpL) reglerar näringsidkares ansvar gentemot konsumenter och tillämpas när en privatperson köper en vara av ett företag. Konsumentköplagen är som huvudregel tvingande vilket innebär att företag inte kan ge konsumenter sämre villkor än vad som framgår av lagen(3 § KKöpL). Däremot går det bra att avtala om villkor som är mer förmånliga än vad som framgår av lagen, exempelvis i fråga om garanti och öppet köp.

Ett exempel på ett undantag är konsumentköplagens regler inte tillämpas vid köp av gas, som levereras i ledning, om de allmänna avtalsvillkor som tillämpas vid sådana leveranser har godkänts av Konsumentverket. (3 § 2 st KKöpL). Andra exempel på undantag är paragraf 4 §, 5 §, 7 § och 16 § 2 st som exempelvis anger att "om inte annat följer av avtalet". I sådana fall går det alltså bra att avtala om annat än vad som framgår i lagen och därmed är det undantag från huvudregeln att konsumentköplagen är tvingande. Ett tips för att hitta undantag är därför att söka efter formuleringen "om inte annat" eller "om inte annat följer av avtalet".

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkomna att ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare