FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt11/09/2020

Finns det någon gåvoskatt och kan vi skriva in hembud vid gåva av sommarstuga?

Hej

VI skulle vilja ge våra 2 barn vår sommarstuga.Vi har några frågor som vi funderar på.

Hur ett underhåll av huset bör skrivas.

Hembud. Om det ena barnet vill sälja, då måste det andra barnet lösa ut det andra. vad gör man?

Blir det gåvoskatt. Det ligger förslag på remiss om detta. Vad har hänt?

Vad tar ni för att skriva ett sådant gåvobrev för oss?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen gåvoskatt

Förvärv genom arv, testamente, gåva eller bodelning är skattefria (8 kap. 1 § inkomstskattelagen, IL). Det finns mig veterligen inget förslag just nu om att gåvoskatten ska återinföras. För er del är det däremot främst aktuellt att veta att det inte finns någon gåvoskatt i nuläget. Skänker ni sommarstugan till era barn finns det således ingen skattskyldighet. Enligt den s.k. kontinuitetsprincipen inträder förvärvaren i den tidigare ägarens skattemässiga situation om en tillgång förvärvats genom arv, testamente, gåva, bodelning eller på liknande sätt (44 kap. 21 § IL). För er del innebär det att den dag era barn säljer fastigheten blir de skyldiga att betala skatt på eventuell vinst. Vid beräkningen kommer ert omkostnadsbelopp att ligga till grund för beräkningen (dvs. vad ni en gång köpte sommarstugan för ökat med utgifter för förbättring), (jfr 44 kap. 14 § IL). Detsamma gäller om ett av barnen säljer sin andel till ert andra barn. Den som säljer sin andel blir då skattskyldig för eventuell vinst av den hälft av fastigheten som avyttras.

Skänker ni sommarstugan till era barn regleras deras skyldigheter och rättigheter av samäganderättslagen. Samäganderättslagen är dispositiv, vilket innebär att det går att avtala att hela eller delar av lagen inte ska gälla. Som exempel krävs det att båda delägarna är överens om renoveringar (2 § samäganderättslagen) och att kostnader delas lika (15 § samäganderättslagen). Lagen ger även en delägare rätt att begära att det samägda ska vara möjligt att säljas på offentlig auktion efter begäran (vilket eventuellt är sådant ni inte vill ska vara möjligt).

I gåvobrevet är det möjligt att ni ställer upp villkor och att era söner mottar gåvan under givna villkor. Det är därmed möjligt att ni skriver in vad som ska gälla (om hela samäganderättslagen ska avtalas bort, eller endast delar). Det är även möjligt att skriva in ett s.k. hembudsförbehåll. Enligt praxis gäller att hembudsförbehåll endast är giltigt om fastighetsägaren fått fastigheten genom arv eller gåva. Eftersom ni skänker fastigheten som gåva till era barn är det därmed fullt möjligt att införa ett hembudsförbehåll. Hembudsförbehållet innebär att någon eller några personer har förköpsrätt. Med ett hembudsförbehåll får det ena av era barn inte sälja sin andel utan att först hembjuda den till t.ex. ert andra barn. Det är även möjligt (och en god idé) att i förbehållet skriva hur priset ska beräknas (om den som hembjuder sin andel exempelvis är skyldig att göra det till marknadspris, taxeringsvärde etc.). Fördelen med att redan i gåvobrevet skriva in hur priset ska beräknas gör att risken för tvist mellan barnen minskar. Desto tydligare ett avtal skrivs, desto mindre risk för tvister.

Sammanfattningsvis är det möjligt att skriva in ett hembudsförbehåll i gåvobrevet. Det är även möjligt att skriva in hur priset ska beräknas och ev underhåll. Skriver ni inget om underhåll och inte avtalar bort samäganderättslagen i dess helhet är utgångspunkten att delägarna ska vara överens om renoveringar och betala utifrån deras lott (en delägare som äger 50% ska helt enkelt betala 50%). Det finns i nuläget ingen skatt vid förvärv genom arv, testamente, gåva eller bodelning.

Jag kan inte på rak arm ge er ett besked om vad det kostar att upprätta det avtal ni behöver. Om ni är intresserade av en offert från vår juristbyrå är ni varmt välkomna att återkomma till mig per e-post. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare