FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt31/07/2022

Finns det gåvoskatt i Sverige?

Hej. Jag heter Ibrahim unlu År 2013 Fi0ck jag Gåva från min bror på 400.000 kr 2 vittne fanns samt gåvobrevet köptes samma dag från Bokhandeln I skärholmen. Det står tydligt att det är Gåva på kontoutdraget så står det också tydligt att det är en Gåva från kerim unlu . Har gått vidare nu till Högstaförvaltningsdomstolen där jag väntar o hoppas att jag kan få prövningstillstånd d v s resningsansökan blir beviljat . Snälla min fråga är Finns det något Gåva skatt längre I Sverige? Det blev helt enkelt felaktig bevisvärdering utav kammarrätten dom . Jag behöver er hjälp o information kring gåvoskatten i Sverige?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualisera bestämmelserna i Inkomstskattelagen (IL) .

Det finns ingen gåvoskatt i Sverige. Gåvoskatten avskaffades den 1 januari 2005. I Sverige är gåvor skattefria om de uppfyller gåvokriterier (8 kap. 2 § IL) . Det innebär att det måste ha skett en förmögenhetsöverföring, finnas en gåvoavsikt och att gåvan är byggd på frivillighet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är mer än välkommen att återkomma med fler funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Nina MaiRådgivare