FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt11/10/2022

Finns det gåvoskatt?

Godkväll. År 2013 fick jag en Gåva från min bror. Min fråga är Finns det gåvoskatt fortfarande? Vi hade utfärdats gåvobrev samma dag o inköpskvittot från bokhandeln. Samt fanns 2 vittnen som bevittnade samma dag. Dessutom står det tydligt gåvo på transaktionen. Har sökt ressning från Högstaförvaltningsdomstolen Eftersom kammarrätten har felbedömt mitt ärende Behöver er råd mvh ibbe

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvoskatten avskaffades den 1 januari 2005 och det finns därmed ingen gåvoskatt nu för tiden. Vissa gåvor från arbetsgivare är dock fortfarande skattepliktiga men eftersom du skriver att gåvan är från din bror blir detta inte aktuellt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa ytterligare frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare