FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/11/2022

Finns det en skyldighet för personal att uppge sitt namn för kunder?

Hej. Har personal på en arbetsplats skyldighet att berätta sitt namn för en kund som frågar efter det? Exempelvis om en konflikt uppstår mellan kassapersonal och kund i en matbutik.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lagstadgad skyldighet för personal som jobbar exempelvis i en matbutik eller inom andra privatägda företag att uppge sitt namn. Det är något som är upp till den enskilde arbetsgivaren på arbetsplatsen att bestämma. För personer som jobbar inom det offentliga området finns det däremot regler som kan ge stöd för en sådan skyldighet. Exempelvis har en polis ingen direkt skyldighet att uppge sitt namn om någon ber om det, men enligt 10 § Polisförordningen ska polisen “i kontakter med allmänheten med beaktande av omständigheterna och situationen agera så hänsynsfullt som möjligt, visa behärskning och uppträda på ett sätt som inger förtroende”. Denna formulering skulle kunna användas som stöd för att en polis i normalfallet bör uppvisa sin polislegitimation om någon ber om det.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa ytterligare frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare