Finns det en gräns för hur mycket rabatt man får ge en kund?

Hej!

Jag jobbar i butik och har tillstånd att sänka priset med 10% om kunden tvekar på att köpa. Just på en produkt, sänkte jag priset med ungefär 30%. Kunden ska hämta varan senare på kvällen. Min chef påstår att köpet inte är giltigt eftersom han endast gett tillstånd att sänka med 10%. Har han rätt?

Ändras svaret på min fråga, om kunden mot all förmodan förstod att jag inte hade tillstånd att sänka priset så mycket?

Allt Gott!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall är du en anställd som fått en fullmakt av din chef. En fullmakt innebär att en huvudman (din chef) ger en fullmäktig (dig) tillstånd att för huvudmannens räkning utföra vissa handlingar t.ex. som att ge rabatt. Fullmakter inom arbete kallas för ställningsfullmakt och i detta fall handlar det om att du för din chefs räkning säljer en vara med rabatt. Chefen har klargjort att du endast får ge 10 % rabatt, men du har gett 30 %. Enligt 11 § i Avtalslagen som handlar om just fullmakt anses din rabatt på 30 % ej gällande om kunden insett eller borde insett att du inte får ge så mycket rabatt. Det vill säga om kunden inte insett eller borde insett detta, är din rabatt bindande mot din kund. Dock blir du betalningsskyldig för de 20 %, som du inte fick ge i rabatt, till din chef.

Skulle det vara så att fullmakten är muntlig mellan dig och din chef, blir kunden inte bunden av ditt erbjudande oavsett om hon borde vetat om eller inte om att du inte får ge ut så mycket rabatt enligt 18 § Avtalslagen.

Det jag råder dig att göra i första hand är alltså att reda ut om du kommit överens med din chef om rabatten muntligt eller skriftligt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare