FrågaKÖPRÄTTKöplagen08/12/2019

Fingerat fel i såld lägenhet?

Hej, jag sålde för ett tag sedan en bostadsrätt. Två veckor efter inflytt får jag ett mejl där köparen påtalar ett elfel som hindrat hen att nyttja lägenheten fullt, och som hen anser jag medvetet döljt. Jag har under de tio år jag bott i lägenheten aldrig haft några elfel. Köparen vill ta dit en elektriker, men kan inte få en tid förrän två veckor senare, jag kontaktar själv elektriker som kan komma och undersöka felet tidigare, köparen vägrar. Den 1/11 undersöker köparens elektriker elfelet, 24/11 får jag ett mejl med bifogad bild på fakturan och summa köparen vill att jag betalar. Jag betalar gärna för att få det ur världen, men jag anser inte att hen har gjort rätt. Jag fick aldrig en chans att undersöka elfelen jag ska betala för innan de gjordes. Det jag vill undvika är att köparen hittar fler fel hen anser att jag medvetet döljt om jag betalar detta utan ifrågasättning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med den här frågan.

Försäljning av lägenheter med bostadsrätt regleras av Köplagen. Mitt råd är att du gör gällande 36 § Köplagen, som säger att du har rätt att avhjälpa felet innan köparen kräver prisavdrag eller häver köpet.

Om de själva har åtgärdat felet utan att ge dig möjlighet till det kan du göra gällande att du är befriad från dina skyldigheter.

Jag hoppas det löser sig för er.

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare