Fingerad arbetsbrist?

Hej, företaget jag jobbade åt sa upp alla i en region för att de inte fanns jobb men bara månader senare har dom nytt ramavtal i samma region, är de verkligen ok för dom att göra så?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns två skäl som kan ligga till grund för en uppsägning och det är antingen arbetsbrist och personliga skäl. Enligt dina uppgifter verkar det uppsägning skett till följd av arbetsbrist. För att bedöma om det har förelegat verklig arbetsbrist får man se till om det finns eventuella omstruktureringar i företaget. Om arbetsbristen inte varit verklig och arbetsgivaren enbart använt arbetsbrist som en ursäkt för att säga upp och anställa nya personer är detta inte tillåtet och brukar benämnas som en fingerad arbetsbrist.

När det gäller arbetsbrist så kan arbetsgivaren ha en skyldighet att avtala med facket, 29 § lag om anställningsskydd. Därav kan det vara bra att ta kontakt med facket och se om de har skett en förhandling.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare