Fick med fel däck vid bilköp, vilka påföljder kan göras gällande?

Hej,

Köpte en bil med vinterdäck ungefär 7 månader sedan. När jag skulle sätta på vinterdäcken visar det sig att dom ej passar bilen min, kraven jag hade var och de jag fick med var dubbdäck + original fälgar från BMW. Efter att ha pratat med bilfirman där jag köpt bilen vill dom att jag ska köpa däcken åt dom på blocket för att dom sedan ska betala för däcken (om det är ett rimligt pris). Bilen är nu ej brukbar då det är vinterväglag och dom säger att dom inte behöver vara dubbade. Firman vägrar även att betala hyrbil under tiden det tar dom att fixa problemet.

Är det möjligt för mig att kräva dubbdäck då det var det som var kravet vid köp + att firman ska betala hyrbil under tiden då jag inte kan bruka den bil jag har?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till oss på Lawline.

Jag kommer först gå igenom förutsättningarna för att du ska kunna göra en påföljd gällande vid fel i vara. Därefter kommer jag behandla de påföljder du önskar göra gällande och om dessa är möjliga.

Fel i vara

Eftersom du som privatperson köpt en bil av en bilfirma så kommer vi behöva använda oss av konsumentköplagen (1 § KKL). För att du ska kunna göra någon påföljd gällande såsom avhjälpande, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet så krävs det att det föreligger ett fel i varan (22 § KKL). Att varan inte stämmer överens med det som följer av avtalet utgör ett fel (16 § KKL). Då du skriver att du hade som krav att det skulle finnas med dubbdäck till bilen och faktumet att dessa inte passar bilen du har köpt, talar för att ett fel föreligger.

Företaget verkar även vara medvetet om att det finns ett fel då de erbjuder dig att själv köpa ett par däck som de ska betala för. För att kunna göra en påföljd gällande krävs vidare att du har reklamerat felet. Detta görs genom att lämna säljaren ett meddelande om att det föreligger ett fel. Detta ska göras så snart som möjligt. Att bilfirman verkar medvetna om felet och erbjuder dig att köpa däck som de därefter ska betala talar för talar för att de godkänner tiden för reklamationen (23 § KKL).

Påföljder

Du har rätt att kräva avhjälpande av felet (26 § KKL). Det är därför möjligt för dig att kräva dubbdäck till bilen eftersom det är däcken som är felet. Som köpare har man vidare rätt till ersättning för den skada som uppstått till följd av att varan är felaktig (30 § KKL). Ersättningen ska omfatta utgifter till följd av fel i vara (32 § KKL). Kostnaden för hyrbilen bör omfattas av den påföljden. Detta för att du inte kan nyttja bilen på grund av väglaget då du har fått fel däck och därav behövt en hyrbil.

Jag hoppas att detta svar har varit svar på din fråga. Har du fler funderingar eller vill ha hjälp med hur du ska gå vidare är du varmt välkommen att boka tid med Lawlines kunniga jurister.

Med vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare