Felparkeringsavgift

Hej!

Jag har fått en p-bot utanför en mässhall i Stockholm. Jag hade stannat på en parkering som ligger längs med vägen (lång p-ficka) för att gå in och möta min sambo eftersom hon skulle få skjuts hem.

P-fickan är egentligen avsedd för parkering av tung lastbil enligt skyltarna men jag tänkte vara snabb och ställde bilen längst fram i fickan.

Enligt utfärdad p-bot så har vakten (Stockholms kommun) väntat mellan 11:29 och 11:30. Har jag rätt att lämna bilen på en sådan plats för att hämta något/någon eller får jag bita i det sura äpplet och lära mig av misstaget?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Av 5 § lag om felparkeringsavgift (här) framgår att parkeringsvakt eller polis har rätt att påföra parkeringsavgift när fordon stannats eller parkerats i strid med gällande föreskrifter. Det finns enligt regeln inget krav på att felparkeringen måste pågått en viss tid. I vissa kommuner har parkeringsvakterna emellertid som policy att avvakta ett par minuter innan böter utfärdas. Detta är emellertid ett val som vakterna gör, normalt för att man inte ska bötfällas medan man köper parkeringsbiljett. I ditt fall torde dock betalningsskyldighet föreligga. Vill du ändå prova att överklaga kan du i enighet med 9§ lag om felparkeringsavgift skriftligen bestrida betalningsansvar hos polismyndigheten. Du ska då i ansökan ange de omständigheter som bestridandet grundas på samt de eventuella bevis som åberopas (kanske att din sambo kan intyga kortvarigheten i parkeringen).

Mvh

David IngvarssonRådgivare