Felaktigt utfärdat parkeringstillstånd
Hej,
Om ett Parkeringsbolag utfärdar en parkeringsbiljett som de hävdar är ogiltigt och sedan vid upprepade tillfällen "lappar" kunden som i god tro använder sin P-biljett och parkeringsbolaget inte svarar på rekommenderat brev eller e-mail och är ointresserad av lösa problemet de har ställt till med kan man då som privatperson vidtaga några juridiska åtgärder mot parkeringsföretaget för att hävda sin rätt?
Grunden till det hela är att vi har rätt till två parkeringsplatser, en numrerad och en onumrerad. Vi har fått två identiska biljetter som skiljer sig endast i serienummer, de anger samma plats nummer. Vi har rätt till två platser, men vi kan uppenbarligen inte parkera två bilar på samma plats. Parkeringsbolaget har utfärdat fel biljett, tydligen. Som jag ser det egentligen "breach of contract" vi har rätt till två parkeringsplatser men fel som begåtts av P-bolaget hindrar oss att använda dessa. P-bolaget är inte kontaktbart och uppenbarligen ovilliga att ta ansvar för felet som de bevisligen har begått.
Vad ska man göra?
Med vänlig hälsning
Lawline svarar
Hej,
Tack för din fråga.
Ni kan kräva att parkeringsbolaget betalar tillbaka det ni har betalat för det felaktiga parkeringstillståndet samt för eventuella merkostnader ni har haft på grund av det. Ni kan kräva detta genom att skicka kravbrev, ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden eller ansöka om stämning i domstol. Ni kan undgå att betala för de kontrollavgifter (p-böter) som har utfärdats genom att inte betala dessa. Ni bör då bestrida bolagets krav genom att skicka ett brev till bolaget. Bolaget kan anlita kronofogden och därefter ansöka om stämning i domstol. Ni får väga riskerna mot fördelarna här. Om ni förlorar i domstol tvingas ni betala avgifterna samt bolagets rättegångskostnader.
Vill ni att Lawlines juristbyrå undersöker era möjligheter att kräva ersättning samt bestrida bolagets krav, vänligen återkom till mig så får ni prisförslag för vidare arbete. Se nedan för kortare utredning angående er situation.
1. Vidta åtgärder mot parkeringsbolaget pga. felaktigt utfärdat parkeringstillstånd
Det ni med framgång kan kräva av parkeringsbolaget är för det första det ni har betalat för det felaktiga parkeringstillståndet och för det andra de merkostnader ni har haft på grund av felaktigheten (breach of contract). Med merkostnader avses t.ex. om ni har behövt betala för parkeringsbiljetter eftersom ni inte har kunnat använda två parkeringstillstånd som ni har betalat för.
Ni kan kräva dessa kostnader genom att skicka kravbrev till parkeringsbolaget. Om bolaget inte medger era krav eller vägrar svara på dessa, bör ni vända er till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande, klicka här. Kronofogden kommer då att skicka ett brev med era krav till bolaget. Om bolaget inte svarar, kommer kronofogden att driva in er skuld åt er. Om bolaget invänder mot era krav, måste ni ansöka om stämning i tingsrätten. Process i domstol är tids- och kostnadskrävande och bör undvikas i ert fall.
2. Undgå betalning av kontrollavgifter (p-böter)
Det är svårare för att slippa betala de kontrollavgifter som har utfärdats. Anledningen är att parkeringsbolaget kommer att påstå att ni hade kännedom om att det ena parkeringstillståndet var felaktigt. Ni borde med andra ord ha betalat för parkeringsbiljetter och därefter krävt dessa kostnader av bolaget. Ni bör argumentera för att ni har beställt två olika parkeringstillstånd och att ni inte hade kännedom om att det ena tillståndet var felaktigt, dvs. att ni använde tillstånden i god tro. Till stöd för er talan bör ni bifoga kvitton på att rekommenderat brev och e-mail har skickats utan svar från bolaget.
För att undgå betalning, kan ni strunta i att betala avgifterna genom att bestrida dessa genom brev till bolaget. Om bolaget väljer att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden, kan ni bestrida även dessa krav via kronofogdens svarsformulär. Därefter måste bolaget ansöka om stämning i domstol för att kräva att ni betalar avgifterna.
Vänliga hälsningar,