Felaktigt utbetalda pengar - nu kräver utbetalaren annan summan än den som betalat ut?

Hej. jag har under augusti månad fått en månads lön på 24.746 kr av Helsingborgs kommun som är felaktig betald till mitt konto, jag är inte anställd i Helsingborgs kommun och ej varit anställd i Helsingborgskommun sedan 201707, nu krävs jag på att återbetala hela bruttosumman på 32.500 kr där även skatten är medräknad i återbetalningskravet fastän jag har bara fått 24.746 kr i lön, jag vill och kommer att återbetala pengarna tillbaka men bara de jag fick alltså 24.746 kr hur gör jag , jag vill ha rättvisa eftersom jag vet att det är inte mitt fel att jag blev betald felaktig lön fastän jag är inte anställd av Helsingborgs kommun. jag vill bara betala det jag fått alltså 24.746 kr

tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad är det juridiska problemet?

Du har mottagit pengar som inte tillhör dig. Denna typ av situation regleras inte specifikt i någon svensk lag. Däremot finns det en huvudregel som kallas condictio indebiti som innebär att en felaktig betalning ska betalas tillbaka.

Vad innebär condictio indebiti?

Condictio indebiti är en princip som innebär att en felaktig betalning ska återbetalas. Det innebär att om du får en betalning som du vet är felaktig så säger principen att du ska överföra tillbaka pengarna till avsändaren.

Återbetalning

Det är ostridigt att du ska betala tillbaka summan på 24 746 kr, det vill säga den summan som har kommit in på ditt konto. Jag ser ingen anledning till att du bör betala även den delen av bruttolönen som avser skatt. Detta eftersom det inte är pengar som har kommit dig till handa. Det är den summa som har felaktigt inkommit på ditt konto som ska återbetalas.

Vad innebär detta för dig?

Huvudregeln är att du är återbetalningsskyldig, vilket du verkar vara fullt medveten om. Den summan som ska återbetalas är den summan som du fick in på ditt konto. Min rekommendation är att du kontaktar utbetalaren med din invändning om betalning för skatten.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare