Felaktig växel, måste jag betala tillbaka?

Hej

Den 1 maj växlade vi inca 3.000 SEK till Euro hos Forex. Kassörskan räknade upp pengarna och frågade om vi ville ha kuvert, vilket vi ville. Vi tog emot kuvertet och åkte hem. Kvällen efter när vi packade för vår resa delade vi upp pengarna utan att kontrollräkna och jag reagerade inte över antalet sedlar, vi hade dessutom lite egna Euro som vi tagit fram.

Igår kväll den 7 maj har vi brev fr Forex som skriver att ett allvarligt misstag har begåtts och de vill att vi kontaktar dem snarast. Ringer idag och då meddelar de att vi fått 365 euro istf 265 vilket dokumenterats på film. Jag tycker det är obehagligt och jag blir osäker på om det stämmer, vad gör vi nu är vi skyldiga att betala Forex 100 Euro trots vi inte varit medvetna om felet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

När det kommer till felaktiga utbetalningar finns det något som kallas condictio indebiti (återkravsrätt). Detta regleras inte i lag utan styrs av praxis, dvs av rättsfall. Huvudregeln är att en felaktig betalning ska betalas tillbaka.

Då det finns en huvudregel finns även vissa undantag där mottagaren kan få behålla betalningen. Detta är en helhetsbedömning. Ett krav är att mottagaren är i god tro, dvs att du inte visste om att du fått fel summa pengar tillbaka. Alltså att du varken vid mottagandet eller i efterhand borde ha insett att något inte stämmer. Utöver detta ska mottagaren ha inrättat sig efter betalningen, dvs att du gjort av med pengarna eller anpassat dig efter att du skulle ha de pengarna. Andra faktorer att ta hänsyn till är vem den andra parten är samt hur lång tid som har förflutit. Ju längre tid betalaren dröjer med ett återkrav, ju större skäl har du som mottagare att tro att betalningen är definitiv. Gällande partsförhållandet ska man se till om det exempelvis är en privatperson, ett företag eller en bank. Av praxis har banker typiskt sett ett högre krav och tilltro gällande pengahantering och mottagaren har en större anledning att lita på att en betalning går rätt till (se NJA 1961 s. 18).

I ditt fall uppfattar jag det som att du har varit i god tro gällande pengasumman då det inte fanns någon anledning att inte tro det. Att ni vände er till Forex (dvs en bank) gör att ni antar att växlingen gått till på rätt sätt, och har inte haft någon anledning att ifrågasätta detta. Detta även med tanke på att det rör sig om en förhållandevis liten summa av annan valuta som enkelt kan gå obemärkt. Hade det rört sig om att du fått ett större engångsbelopp insatt på banken hade bedömningen varit annorlunda. Ni har dessutom inrättat er efter betalningen eftersom ni växlade med syftet att resa utomlands. Som jag uppfattar det åkte ni på resan dagen efter och ni har därmed redan spenderat pengarna i god tro.

Sammanfattningsvis talar detta för att ni har haft anledning att befinna er i god tro samt att ni har inrättat er efter betalningen. Ni bör därmed inte vara återbetalningsskyldiga. Jag rekommenderar er därför att först ta kontakt med Forex och argumentera för att ni var i god tro. Skulle detta inte gå får ni antingen betala tillbaka eller boka en tid med någon av våra jurister som kan hjälpa dig.

Lycka till och hoppas du är nöjd med svaret på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Elin GidingRådgivare