FrågaKÖPRÄTTKöplagen21/08/2023

Felaktig vara efter köp

Sålde AirPods via Blocket, privatperson till privatperson, inga avtal skrivna och köparen hämtade varan. Varan var aldrig använd, ej ens uppackade ur lådan och beskrevs i annonsen som aldrig använda. Köparen tittar på varan, testar inte och efterfrågar ej detta heller. Jag har ingen anledning att misstänka att något inte stämmer, lurarna är ju aldrig använda. Köparen slår till och får även pruta 200 kr till 1500 kr. Kvällen efter hör köparen av sig och vill ha pengarna tillbaka då hen påstår att ena luren brusar lite. Detta känns olustigt då jag inte kan veta om köparen åsamkat detta fel eller tom vill ge tillbaka en annan vara. Köparen hotar då med rättsliga åtgärder - har hen rätt att göra detta? Vad har jag som säljare för rättigheter? Sålde en vara jag absolut inte misstänkte något fel på.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom detta rör sig om ett köp mellan två privatpersoner så är det Köplag (1990:931) som är tillämplig.

Första paragrafen vi ser till i denna lag är 13 § som uttalar att risken för varan övergår till köparen när den överlämnats. Huruvida varan överlämnats i ditt fall kan utläsas i 6 §, då jag anser detta röra sig om ett hämtningsköp. Att köparen bär risken för varan innebär att denne är skyldig att betala för varan även om den har försämrats, sålänge felet ej beror på säljaren. Detta går att utläsa i 12 §

Köparen kan dock begära reklamtion enligt 32 § men enbart på fel som ej beror på dennes sida och om medelande om sådant lämnats till er inom skälig tid.

Alltså, en sammanfattande bedömning i ditt fall är att köparen bär risken för felaktigheter i varan efter det att köparen lämnat med varan. Att de då skulle börja brusa är sådant som köparen skall stå för. Har köparen däremot kunnat visa att felet beror på säljaren eller reklamerat inom skälig tid så behöver köparen ej stå för konstaden och i regel skall prestationerna återgå (dvs. varan går tillbaka till säljaren och pengarna återgår till köparen). Dock får köparen ej åberopa något som fel om denne måste antas känt till vid köpet.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare