Felaktig särskoleplacering

Har en son på 11 år och en akolpsykolog gjorde en utredning när han var 8 år och hon satte diagnoser på honom , autism adhd lindrig utvecklingstörning. Han sattes i särskola efter ca 2 veckor, skolan han gick på hade inga resurser sa dom. Vi har gjort en ny utredning på habiliteringen och det visar sig att han inte har några diagnoser. Vad ska jag göra. Nu ska han börja på vanlig skola och 3 år har han gått på särskolan och kommit efter i jämförelse med en vanlig skola. Ska jag göra en anmälan och vart i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du kan göra är att anmäla ärendet till skolinspektionen. Eftersom att beslutet att sätta din son i särskola redan har ändrats så kommer detta dock inte leda till någon ersättning eller kompensation till honom, men det kan ändå vara bra att skolans agerande utreds.

Eftersom man ändrat beslutet så talar mycket för att skolan har begått fel eller varit försumlig i sin myndighetsutövning vid placeringen av din son i särskola. Detta kan innebära att din som har rätt till ersättning för ren förmögenhetsskada, enligt 3 kap. 2 § 1p. Skadeståndslagen. Denna skada är dock svår att i dagsläget bedöma, då han endast är 11 år och ni ännu inte sett de effekter som de tre åren i särskola fått för hans möjligheter till vidareutbildning och arbete med mera.

Om skadeståndstalan mot skolan är något som du överväger att driva så vill jag uppmana dig att ta kontakt med en jurist för att få rådgivning om huruvida det är bäst att stämma direkt eller om ni bör avvakta tills skadan bättre går att uppskatta. För att boka tid med en av Lawline jurister kan du klicka på länken, http://lawline.se/boka.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare