Felaktig prissättning i webbutik

2020-05-02 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej jag köpte en telefon med abonnemang på Elgiganten där det stod att minsta total kostnaden skulle blu 2171kr. Efter lagd order får jag en bekräftelse på detta. 3 dagar senare skickar de ut ett kvitto där det står att minsta totala kostnaden ska vara 3800kr och hänvisar till en bugg i systemet. Antingen får jag skicka tillbaka den eller får jag betala.Detta är som sagt en försäljning från Elgiganten som är en återförsäljare åt telenor. Frågan är har jag rätt att kräva detta pris på 2171 som skulle vara det pris jag gick med på?
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Köp mellan en konsument och en näringsidkare regleras i konsumentköplagen (KKL).

Huvudregeln är att avtalat pris gäller, har du fått köpa en vara till ett visst pris så gäller det priset (35 § KKL). Lite speciella omständigheter som inte regleras i konsumentköplagen gäller dock när man köper varor i en webbutik. Har du fått en bekräftelse på köpet kan du visserligen hävda din rätt att få köpa varan till det priset, men detta gäller dock endast så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt, detta skulle innebära att du handlat i "ond tro".

Att bedöma frågan om huruvida ett pris är "uppenbart felaktigt" är förstås svårt. Utan att veta exakt vad köpet handlar om, skulle jag personligen hävda att priset inte är uppenbart felaktigt. Om du och butiken inte är överens om huruvida priset var uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för att få tvisten prövad. Du kan göra det via denna länk. Notera dock att deras utlåtande inte är juridiskt bindande, men företag väljer ofta att följa det.

Alltså: Avtalat pris gäller, när man handlar online gäller detta dock inte om priset är uppenbart felaktigt. Om ni inte når något samförstånd angående priset kan du få tvisten prövad av Allmänna reklamationsnämnden.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Axel Helgesson
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1067)
2020-09-25 När är säljaren inte skyldig att fullgöra köpet?
2020-09-20 Skadestånd på grund av en reklamation
2020-09-18 Dröjsmål vid konsumentköp
2020-09-18 Ersättning för stulet paket

Alla besvarade frågor (84332)