Felaktig prissättning i webbutik

2020-05-02 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej! Var inne på en onlineshop och letade efter en trädgårdsredskap. Fick syn på en annons som det står 0 kr på och tänkte att dom då ville bli av med det. Beställde den och betalade frakten. Fått bekräftelse till min epost. Nu menar affären att det stod fel på priset. Det är alltså inte 0 kr. Har dom rätt att häva detta köpet då eller hur funkar det? Kommer dom nu begära full betalning eller kan jag ångra köpet? Tacksam för hjälp
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Köp mellan en konsument och en näringsidkare regleras i konsumentköplagen (KKL).

Vad gäller angående priset?

Huvudregeln är att avtalat pris gäller, har du fått köpa en vara till ett visst pris så gäller det priset (35 § KKL). Lite speciella omständigheter som inte regleras i konsumentköplagen gäller dock när man köper varor i en webbutik. Har du fått en bekräftelse på köpet kan du visserligen hävda din rätt att få köpa varan till det priset, men detta gäller dock endast så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt, detta skulle innebära att du handlat i "ond tro".

Som du skriver i frågan så trodde du att de ville bli av med varorna och att det var därför priset var satt till 0 kr, i den situationen handlar du inte i "ond tro". Om du och butiken inte är överens om huruvida priset var uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden för att få tvisten prövad. Du kan göra det via denna länk. Notera dock att deras utlåtande inte är juridiskt bindande, men företag väljer ofta att följa det.

Kan du ångra köpet?

Om en vara köpts online blir lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) tillämplig. Detta innebär att du alltid har 14 dagar på dig att ångra köpet (2 kap. 10 § distansavtalslagen). Tidsfristen börjar löpa från och med den dag du får varan i besittning (2 kap. 12 § distansavtalslagen).

Har det gått längre tid än så, har du troligtvis ändå goda chanser att försäljaren går med på att du får ångra köpet, eftersom de antagligen inte vill hamna i en tvist.

Hoppas detta gav svar på din fråga

Med vänlig hälsning

Axel Helgesson
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1065)
2020-09-18 Dröjsmål vid konsumentköp
2020-09-18 Ersättning för stulet paket
2020-09-13 Rätt till prisavdrag vid fel på varan
2020-09-11 Reklamationsrätt distansavtal

Alla besvarade frågor (84156)