Felaktig kontrollavgift vid parkering

Hej Lawline,

jag har fått en kontrollavgift på en plats där parkering för besökare. Jag har stått där tidigare och ingenting har hänt. Parkering är aldrig full och det finns inga som helst skyltar som säger att dessa är reserverade eller förhyrda platser. Det ända som står är att vi har 10 st besöksparkeringar på deras hemsida. När kontrollavgiften var på min vindruta så fanns det ingen anteckning om vilken överträdelse jag har brutit utan bara en i kryssad rutan för Typ av skylt och att Vägmärken/skyltar kontrollerad. Inga fotografiska uppgifter finns med.(Har bild på kontrollavgiften).

Men hur kan jag få en kontrollavgift om det inte finns skyltat och det står ingenstans att detta är en besöksparkering?

Vad kan jag göra nu?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig hit till Lawline med din fråga.

Kontrollavgifter regleras i lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering. I 1 § anges att en markägare får ta ut kontrollavgift om ett fordon parkerats i strid mot ett förbud eller ett villkor (t.ex. att endast besökare får använda parkeringen). För att få ta ut kontrollavgiften måste parkeringsvillkoren ha tillkännagetts tydligt genom skyltning med vägmärken på platsen enligt 3 §. Om det inte fanns någon skylt på platsen där villkoret, att parkeringen endast var avsedd för besökare, framgick tydligt hade markägaren inte rätt att ta ut någon kontrollavgift.

Jag tycker att du ska bestrida kontrollavgiften. Detta kan du göra genom att skicka ett brev eller mail till den som utfärdat avgiften, där du skriver varför du inte anser att du har någon skyldighet att betala den. Ange även kontrollavgiftens/fakturans OCR-nummer, om sådant finns, och bilens registreringsnummer. Du kan även skicka med bildbevis på att inga skyltar finns på platsen. Spara själv en kopia av allt du skickar. Om du skulle få inkassokrav kan du bestrida det också.

När du bestridit kontrollavgiften kan den som utfärdat avgiften väcka talan i tingsrätten, om den fortfarande anser att du är skyldig till olovlig parkering. Därför är det bra om du sparar alla bevis så att du kan använda dem ifall det blir rättegång.

Hoppas mitt svar är till hjälp för dig!

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare