FrågaKÖPRÄTTÖvrigt07/04/2020

Fel varor hämtade i butik

Hej jag har köpt 4 rullar tapeter som var beställningsvara enl butiken,ser när jag kommer hem att jag har uppgett fel beställningsnummer,kan jag lämna tillbaka dessa?Mvh N----s

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Din fråga är lite tvetydig, så jag svarar på båda tolkningar jag ser.

Om beställningen var avsedd för någon annan har du enl. principen om condictio indebiti skyldighet att lämna tillbaka varorna.

Om du angav fel nummer när du gjorde beställningen har du inte rätt att returnera dem, men troligen kommer butiken i kundservicesyfte ta tillbaka varorna ändå. Detta gäller om du köpte dem i en butik.

Köpte du tapeterna utanför butik, t.ex. på nätet, har du 14 dagars ångerrätt(2 kap 10 § Distansavtalslagen). De 14 dagarna räknas från när du fick tapeterna i din besittning.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare