FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/08/2021

Fel uppstod på bil köpt av privatperson, vem ansvarar för felet?

Jag köpte för ungefär 2-3månader sedan en Audi på Blocket, årsmodell 2008 och rullat ca 21k mil.

En vecka in börjar glödstifts lampan blinka under färd och bilen gick in i så kallat "limpmode".

Vid omstart så slocknade den men kunde när som börja blinka i gen.

Jag läste lite om det och svaren/kunskapen jag fick fram fick mig att avvakta.

3veckor in så börjar lampan blinka som vanligt, men bilen total dör och går inte att starta efter det.

Bilen har nu varit inne på verkstad i ca2 månader och kostnaderna blir 22000kr..

kan jag kräva att den förra ägaren skall stå för verkstadskostnaderna eller är det bara att betala och se glad ut?.

Mvh:Filip

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har köpt bilen av en annan privatperson på blocket och därför används köplagen, KöpL, för att besvara din fråga.

Vem står risken för varan?

Vid ett köp mellan två privatpersoner övergår risken för varan på dig som köpare så fort du fått den i din besittning. Att du har risken innebär att du är skyldig att åtgärda fel som uppstår efter att risken övergår på dig. Men detta betyder inte nödvändigtvis att du är skyldig att betala och åtgärda felet som uppstått på bilen nu.

Det framgår inte i din fråga om du köpt bilen i "befintligt skick" (en slags förbehållsklausul, tex. om det är ett känt fel på bilen), så jag kommer utgå ifrån att den inte är köpt med det.

Är det fel på bilen?

Ett sådant fel som du beskriver är onekligen ett sådant fel som lagen nämner eftersom bilen inte går att köra. Det är därmed fel på bilen i lagens mening. (17 § KöpL)

Det är svårt utan bilkunskaper att avgöra om felet på bilen är ett fel som kan anses ha funnits redan innan du köpte bilen men att det visade sig senare. Men är detta ett sådant fel så står säljaren för detta och är skyldig att åtgärda. (21 § KöpL)

Undersökningsplikten

Det finns dock en regel som krånglar till det hela. Om det är så att du har undersökt bilen innan du köpte den så får du inte hävda detta felet senare, om felet är något du borde ha upptäckt vid undersökningen. Detta gäller även om säljaren har uppmanat dig till undersöka den men du har inte gjort det.(20 § KöpL)

Reklamation och eventuella påföljder du kan ha rätt till

För att kunna få ersättning för detta felet måste du även reklamera (meddela) detta felet till säljaren inom skälig tid från att du upptäckt felet.(32 § KöpL) "Skälig tid" är så snart som möjligt. Du behöver inte i meddelandet ange vad du vill kräva för påföljd, utan det räcker att du meddelar att det är fel.

Om det nu är så att säljaren ansvarar för felet och du har reklamerat, så har du rätt till avhjälpande (säljaren reparerar) eller prisavdrag (ersättning för reparationskostnaderna).(30 § KöpL) Jag skulle råda dig till att fråga någon kunnig om bilar och fråga om felet på bilen är sådant som kan ha funnits redan innan du köpte den. Du kan även fråga säljaren om felet.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare