Fel på TV: rätt att häva köpet?

Hej

Som privatpersoner köpte vi en Välvd Samsung tv av Elgiganten för två och ett halvt år sen. När tv gick sönder för två månader sen kontaktade vi Elgiganten som sa att de inte kunde göra något. Vi kontaktade då tillverkaren direkt och de tog mot ärendet som en reklamation. De hämtade tv:n snabbt och redan på plats konstaterade teknikern att tv:n inte kunde repareras och att ingen omleverans var aktuell då tv:n inte längre tillverkas. Vi fick besked på att vi kunde handla en ny valfri tv på Elgiganten för motsvarande belopp alternativt lägga till pengar för en ny dyrare vara.

I lördags ringde Elgiganten till oss och sa att de hade ställt undan en ny likvärdig tv till oss. Vi blev mycket förvånade eftersom inte bara en utan två personer från Samsung lämnat annan information.

Tv:n som Elgiganten lagt undan åt oss är enligt dem bättre och vi skall enbart vara tacksamma säger säljaren.

Vi håller dock inte riktigt med. När vi köpte tv:n gjorde vi det för att den var välvd. Tv:n som Elgiganten anser vara likvärdig är dock inte välvd vilket är av stor betydelse för oss. Vi vill därför att köpet ska hävas men Elgiganten vägrar...

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först att redogöra för vad som krävs för att det ska föreligga fel på en vara och sedan för vad som krävs för att häva ett köp. Sist kommer jag ge er en rekommendation på vad ni bör göra nu.

Eftersom din fråga handlar om ett konsumentköp blir konsumentköplagen (KKL) tillämplig. KKL är tvingande till konsumentens fördel, vilket innebär att du som konsument alltid har rätt till det som står i lagen oavsett vad säljaren säger.

Är det fel på TV:n?

Vad som krävs för att en vara ska anses felaktig anges i KKL 16 §. I detta fall verkar det stå klart att TV:n inte fungerar överhuvudtaget. Frågan om varan ska anses felaktig ska avgöras utifrån varans beskaffenhet vid avlämnandet, se KKL 20 §. Säljaren svarar för fel som funnits vid varans avlämnande även om felen uppkommer först senare. Efter att konsumenten haft varan i 6 månader är det upp till konsumenten att bevisa att felet beror på säljaren, se KKL 20 a §. Att det är fel på TV:n verkar i det här fallet stå klart och då Elgiganten valt att ersätta er med en ny TV förstår jag det som att de accepterat att felet inte beror på er och att ni därmed har rätt till kompensation.

Har ni rätt att häva köpet?

När det står klart att det är fel på varan kan man göra ett antal påföljder gällande som konsument. I första hand har ni rätt att kräva avhjälpande eller omleverans, se KKL 26 §. Utifrån vad du skriver i din fråga tolkar jag det som att ingen av dessa åtgärder är möjliga i detta fall. I sådana fall har ni rätt till prisavdrag eller hävning av köpet, se KKL 28 §. Eftersom TV:n är oanvändbar är prisavdrag inte heller aktuellt. Därmed har ni rätt att häva köpet, förutsatt att felet är av väsentlig betydelse för er, vilket det är, se KKL 29 §.

Vad bör ni göra nu?

Eftersom Elgiganten verkar ha accepterat att TV:n är obrukbar och är villiga att kompensera er verkar det stå klart att det är fel på TV:n enligt KKL. I sådana fall har ni i första hand rätt till avhjälpande, omleverans eller prisavdrag men då ingen av dessa påföljder verkar vara aktuella har ni rätt att häva köpet.

Det ni bör göra nu är att höra av er till Elgiganten och förklara att ni inte accepterar den nya TV:n utan vill använda er lagstadgade konsumenträtt för att häva köpet och få pengarna tillbaka. Som stöd för er argumentation kan ni använda er av detta svar.

Hoppas du fått svar på din fråga och situationen löser sig! Om det skulle uppstå ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare