FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/12/2015

Fel på bil som sålts i befintligt skick

Hej. Har köpt en bil begagnat av en privatperson. I annonsen beskrevs bilen vara i bra skick utan några fel förutom små repor. Visade sig sedan att växellådan behöver bytas då den är trasig. Detta skulle kosta 18 000 kronor och bilen kostade 61 000.

Vi fick provköra bilen men märkte inte missljudet då på grund av regn. Upptäckte felet dagen efter köp och tog bilen till verkstaden där vi fick veta vad felet var.

Säljaren menar att han inte visste om felet och att varan såldes i befintligt skick. Han har tidigare berättat att bilen varit i familjen sen början och servats av sin svärfar. På verkstaden säger de att detta fel inte uppstår från en dag till en annan.

Har vi någon chans att få detta köp hävt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni båda är privatpersoner är Köplagen tillämplig. 19 § handlar om varor som säljs i befintligt skick. Det framgår att även om säljaren har uttalat att varan säljs i befintligt skick, så ska varan under vissa förutsättningar anses vara felaktig ändå.

1. Den måste överensstämma med de kvalitéer som säljaren har presenterat.
2. Säljaren får inte ha undanhållit brister som han kände till och som är väsentliga. Förutsatt att det är brister som man inte ska anses ha kunnat förutse som köpare.
3. Varan får inte vara väsentligt sämre än vad köparen kunnat räkna med. Man tar då hänsyn till bristerna i förhållande till priset.

Du har ett ansvar som köpare att undersöka varan innan köpet. Det framgår av 20 § i lagen. Dock finns det brister som du inte kunde ha möjlighet att hitta vid en undersökning och de ska säljaren svara för. En säljare ska inte kunna undanhålla väsentliga brister och sedan skylla på att varan såldes "i befintligt skick". Till din fördel talar också att du hörde av dig så pass tidigt - redan dagen efter. Att de på verkstaden säger att det inte finns möjlighet att felet uppkommit från ena dagen till den andra, visar på att felet fanns där innan ni köpte den.

Är en vara felaktig har köparen rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning av köpet enligt 30 §. Du ska reklamera inom skälig tid - med andra ord så snart du bara kan.

Edith GrundinRådgivare