Fel på begagnad bil, säljare ej medgörlig

Hej.

Jag köpte en begagnad bil av en bilfirma för ca 1,5 mån sen. Efter några dagar märker jag att det låter från bilen och åker tillbaka med den, varpå de åtgärdar felet enligt dom. Ett par veckor efter låter bilen ännu värre och det går knappt att köra med den. Åker tillbaka och de får byta hela bakaxeln på bilen (som tydligen varit felet ändå från början). I samband med att de byter denna så säger bilförsäljaren att de även har fixat bromsarna så att dessa "ska ta bättre". Nu ca någon vecka efteråt så får vi stanna bilen av att det ryker ifrån vänstra delen bak på bilen. Likaså piper det i bilen och varningsblinkersen lyser. Vi får bli bogserade bort till närmsta verkstad varpå den mekanikern där får kolla på bilen och konstaterar att hela vänster bakbroms är totalt sönder och att det beror på att bromsarna är felinställda. Vi kontaktar bilförsäljaren och han säger att han absolut ska hjälpa oss och att han bara ska prata ihop sig med sin delägare. Okej säger vi. En vecka går och vi hör inget och efter många om och men får vi kontakt med honom och då svarar han att han vägrar ansvara för detta och påstår att det är vårt eget fel. Likaså att vi skulle hört av oss tidigare. Enligt konsumentköpslagen så har vi reklamerat inom skälig tid och likaså från det att vi upptäckte felet. Hur kan vi gå vidare? Tack!

Lawline svarar

Precis som du antyder låter det onekligen som ett fel denna säljare skall ansvara för och därmed stå för de uppkomna kostnaderna.

Vad ni kan göra är att antingen direkt ta ärendet till tingsrätten i form av att ni utfärdar en stämningsansökan mot bilfirman gällande detta.

Alternativt börjar ni att anmäla tvisten till Allmänna Reklamationsnämnden, som ni då bistår med de bevis och dokument ni kan ta fram som styrker såväl köpet som de uppkomna felen. Sedermera kommer ARN kontakta bilfirman för deras tanke i frågan, huruvida de nekar eller accepterar ert yrkande. Om de nekar kommer ARN att pröva ärendet, vilket dock i värsta fall kan ta upp till ett till två års tid, och därefter fatta ett beslut som troligen kommer att gå i er favör baserat på dina givna uppgifter.

Detta beslut i sig är dock inte bindande för bilfirman, men de flesta företag brukar ändå välja att följa detta för att inte hamna på den så kallade svarta listan för företag som väljer att gå annan väg. Skulle de då ändå välja att nonchalera ARNs beslut är detta beslut ändå en mycket god grund att åberopa i tingsrätt som då blir nästa steg för er att gå.

Hoppas det löser sig!

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare