FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/04/2019

Fel när undersökning skett vid köp.

Hejsan! Jag har en fråga om en affär jag gjorde för prick en månad sen (8/3-19)

Jag la ut min gaming dator på blocket, samma dag hör kunden av sig och vill köpa den. Jag åker till gullmarsplan för att möta upp honom. På plats startat vi datorn och vi kollar igenom den så allt fungerar, han godkänner och köpet går igenom.

Idag (8/4-19) hör han av sig och säger att modellen på datorn inte stämmer och kräver pengarna tillbaks.

Jag personligen visste inte att modellen var fel, men att komma efter 1 månad och kräva ånger känns inte så aktuellt för mig. Vad för skyldigheter och rättigheter gäller här?

Är det lag på att jag måste betala tillbaks efter 1 månad och även fast han fick chans att kolla igenom allt på datorn och godkände?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du i egenskap av privatperson säljer ett föremål så tittar vi på regler i Köplagen.

Att du råkat skriva fel modell i annonsen får konsekvensen att datorn i köprättslig menig räknas som felaktig (18 § Köplagen).Men då köparen har undersökt datorn innan köpet så kan köparen inte kräva något från dig som säljare på grund av detta felet (20 § Köplagen). Detta eftersom felaktig modell är något som rimligtvis skulle upptäckas vid en undersökning.

Köparen kan alltså inte hålla dig ansvarig för att modellen var felaktig.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare