FrågaKÖPRÄTTKöplagen17/11/2020

Fel i vara vid köp mellan två privatpersoner

Hej! Jag köpte lätt lastbil av privatperson för några dagar sedan. Innan köp av fordon testkörde och undersökte jag fordonet. Inga konstiga ljud och funkade som den ska. Säljaren garanterade att det inte fanns några underliggande fel på bilen och att han aldrig haft problem. Körde hem från Uppsala mot Trollhättan, efter 2 timmar bilfärd (Mariestad) lyser batterilampan och då stannade jag bilen av säkerhetsskäl. Fick hjälp att bärga bilen till verkstad. Även mekanikern som bärgade bilen kunde på rak arm ej anmärka något konstigt vid snabb översyn dock vid kontroll av spänning i batteri kunde mekanikern ej få fram korrekta siffror och kabeln började ryka. Bedömning av verkstan är att det kan vara generatorfel vilket jag inte har råd att betala. Säljaren menar att han var omedveten om felet. Hur ska jag gå tillväga? Har jag rätt att häva köpet? Vad kan jag kräva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har köpt en bil av en privatperson gäller inte konsumentlagstiftningen. Det betyder att du inte har samma rättigheter som när du handlar av ett företag. I ditt fall gäller istället Köplagen, Köplag (1990:931) (KöpL). Köplagen gäller vid alla köp av varor mellan privatpersoner det vill säga när du köper något av eller säljer något till en annan privatperson. I ditt fall anses en lätt lastbil vara en vara.

Köplagen gäller om ni inte avtalat om annat. I första hand gäller alltså det ni har avtalat om. Eftersom det inte framgår att ett avtal verkar finnas så utgår jag från Köplagens regler, 3 § KöpL.

Lastbilen som du har köpt fungerar inte som den ska och därmed föreligger alltså ett fel. Varan avviker från vad du förväntade dig. Du förväntade dig att lastbilen skulle fungera normalt, 17 § 3 st. KöpL.

Du som köpare får inte åberopa fel som du måste ha känt till vid köpet, 20 § KöpL. I det här fallet har du undersökt lastbilen och det verkade inte vara något fel på den. Din undersökning bedöms utifrån vad en normal person i ditt ställe borde ha upptäckt. I och med att knappt mekanikern kunde upptäcka felet så kan inte heller du anses borde ha upptäckt det. Du kan därmed åberopa felet.

Viktigt att nämna är att du inte får åberopa att varan är felaktig, om du inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet, du måste alltså reklamera köpet i tid, 32 § KöpL.

Du har rätt att kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Du har även rätt att hålla inne betalningen, 30 § KöpL.

Avhjälpande och omleverans
Avhjälpande och omleverans regleras i 34 § KöpL. Säljaren har rätt att i första hand avhjälpa felet utan kostnad för köparen. Säljaren har rätt att avvisa kravet om avhjälpandet skulle medföra svårigheter eller oskäliga kostnader. Istället får då säljaren utföra omleverans enligt 36 §. Omleverans kan bli svårt i ditt fall då du köpte lastbilen av en privatperson.

Prisavdrag och hävning
Rätt att kräva prisavdrag regleras i 37 § 1 st. KöpL. Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen, får köparen kräva prisavdrag enligt 38 § eller häva köpet enligt 39 §.

Sammanfattningsvis skulle jag rekommendera dig att kräva att felet åtgärdas. Om det inte går att åtgärda felet kan du kräva prisavdrag som motsvarar själva felet. Är det inte aktuellt med prisavdrag kan du kräva att köpet hävs, alltså att säljaren får tillbaka bilen och betalar tillbaka dina pengar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare