Fel i vara - vad göra?

https://lagen.nu/1990:932#P27S1Hej, köpte ett uppblåstbart spa bad från Ica Maxi den 26 maj i år. Skulle nu till midsommar göra iordning det och fyller upp det med vatten. Märker på morgonen att luften sakta sipprar ur och tömmer ut vattnet. Fyller upp den med luft på nytt med samma resultat. Packar ihop poolen noga och tar den tillbaka till Ica Maxi men dom vägrar ta emot den och hänvisar till tillverkaren Bestway men jag vägrar att ombesörja reklamationen själv då det inte framgår någonstans att jag som konsument ska ha kontakt med tillverkaren. Jag önskade en ny likvärdig vilket dom inte hade (dom var inte villiga att kolla om det fanns på nåt annat Ica Maxi i landet) alternativt häva köpet. På deras hemsida står att det är öppet köp i 30 dagar, på kvittot står det 8 dagar. Jag har nu lämnat spa badet där o fått ett kvitto men dom verkar helt frågande så hur ska jag gå vidare och vad kan jag kräva som konsument?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar över dina alternativ vid ett felaktigt köp.

Gällande rätt
Konsumentköplagen (1990:932) (KköpL) är tillämplig då en konsument köper lösa saker av en näringsidkare enligt 1 § 1 st KköpL. I detta fallet är du en konsument och butiken näringsidkare samt kan ett spabad anses vara en lös sak, vilket innebär att konsumentköplagen blir tillämplig.

För att kunna åberopa påföljder gentemot näringsidkaren krävs att det föreligger ett fel i varan. Om en vara avviker från vad varan i allmänhet ska användas till ska den anses vara behäftad med fel enligt 16 § 2 st. 1 p. KköpL. En vara kan dessutom vara felaktig om den avviker från vad du som köpare med fog hade kunnat förutse, 16 § 3 st. 3 p. KköpL.

Säljaren har möjligheten att välja mellan att reparera varan eller leverera en ny, förutsatt att detta kan ske inom skälig tid och utan olägenhet för konsumenten enligt 27 § KköpL. Du som köpare kan inte direkt kan kräva hävning av köpet innan du har låtit säljaren först fått försöka avhjälpa felet. Du som köpare har även rätt till prisavdrag vid fel i köp enligt 28 § KKöpL.

Öppet köpt är ingenting som regleras i lagen utan är något som näringsidkare på eget bevåg erbjuder konsumenter. Det innebär alltså att det som står på kvittot är att anse som ditt kontrakt och det är därför det som gäller. Även om det på hemsidan står att konsumenter har 30 dagars öppet köp, så framgår det av ditt kvitto att du har 8 dagars öppet köp och således gäller det senare över det tidigare.

Sammanfattning
Av vad jag förstår av din fråga så har du lämnat in spabadet, men jag kan inte riktigt tyda om du har lämnat in det till Ica Maxi eller reparatören. Mitt förslag till dig är att vänta tills du återfår din vara för att därefter ta nästa steg.
Såsom jag ser det har du följande alternativ som du kan gå vidare med efter att du har fått din vara tillbaka och den fortfarande har fel i sig:
- Omleverans av ny vara
- Kräva prisavdrag
- Hävning av köp
Såsom jag skrev ovan så måste du ge säljaren chansen att försöka avhjälpa felet. Om felet fortfarande kvarstår (efter att du återfått din vara av den part som du lämnade in varan till) hade jag krävt en ny vara alternativt prisavdrag. Känner du däremot att spabadet inte är värt besväret och felet fortfarande kvarstår kan en finna att hävning torde vara lämpligaste lösningen.

Vänligen,

Edessa Barmousa AltunRådgivare