FrågaKÖPRÄTTKöplagen10/10/2021

Fel i vara som är köpt på auktion-sajt

Hej,

Jag har köpt en vara på *auktions-sajt"

Varan är en adapter mellan ett chassi för barnvagn och sittdel. I varan angavs att den var kompatibel med två olika modeller på sittdelar.

När jag nu fått hem den överensstämmer inte varan med vad som angavs i beskrivningen.

Adaptern är inte kompatibel med den ena modellen som angavs. Den är därför för mig obrukbar.

Jag förstår att man inte har samma skydd vid köp mellan privatpersoner.

Men då annonsens information inte överensstämmer med varan så känner jag mig såklart lite lurad.

Min tanke är att köplagen gäller även vid köp på plattformar såsom tradera då det fortsatt är ett köp mellan två privatpersoner. Har jag fel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken lagstiftning är tillämplig?

Som du säger så gäller reglerna enligt köplagen (KöpL) om du köpt en vara av en annan privatperson på Tradera (1 § KöpL). Vidare är det som du säger att du har ett sämre skydd när det kommer till köp mellan privatpersoner. Detta innebär däremot inte att du saknar rättigheter i ditt nuvarande fall.

Vad har du för rättigheter?

Fel i vara föreligger om varan inte stämmer överens med uppgifter om dens egenskaper eller användning som säljaren har lämnat innan köpet och som kan antas ha påverkat ditt köp av varan (18 § KöpL). I ditt fall hade du rimligen inte köpt varan om inte det framgick av annonsen att den skulle vara kompatibel med din modell. Detta betyder att det föreligger fel i vara och ger dig rätt till påföljder för fel i vara. I ditt fall kan nog varken avhjälpande och omleverans ses lämpliga alternativ. Prisavdrag som du kan ha rätt till kanske inte heller är en tillfredsställande påföljd i och med att du inte kan använda adaptern. Observera dock att du inte har rätt till prisavdrag om varan är köpt begagnad på auktion (37 § andra stycket KöpL). (Har förstått det som att de flesta varorna på *auktions-sajt* säljs via auktionsformatet). I ditt fall är då förmodligen hävning det lämpligaste alternativet. Rätt till hävning har du om felet är av väsentlig betydelse för dig och säljaren borde ha insett det (39 § KöpL). Felet kan antas vara av väsentlig betydelse eftersom varan inte kan användas överhuvudtaget till det ändamål den köptes för och att felet förmodligen inte går att fixa genom avhjälpande eller omleverans. Man kan vidare argumentera för att säljaren borde ha insett att om adaptern inte passar din modell så är det av väsentlig betydelse för dig i och med att du inte kan använda den.

För att ha rätt till hävning måste du dock reklamera felet inom skälig tid, dvs. meddela säljaren om felet och berätta att du vill häva köpet (32 § och 39 § KöpL). Som jag förstår din fråga har du nyligen efter köpet uppmärksammat felet men det kan ändå vara bra att meddela säljaren så snart som möjligt.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är det köplagen som tillämpas på ditt fall och omständigheterna talar för att du har rätt att häva köpet om det är det du vill göra. Mitt tips är därmed att så snart som möjligt kontakta säljaren och förklara att du vill reklamera varan och eventuellt häva köpet.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela KronmannRådgivare