FrågaKÖPRÄTTÖvrigt01/11/2018

Fel i vara - säljaren vill inte ta tillbaka varan

Hej, jag köpte ett par fälgar för tre dagars sen enligt annonsen var bultmönstret 5/112. När jag skulle prova dessa igår märkte jag att bultmönstret är 5/110, vilket innebär att dessa ej passar min bil. Jag har varit i kontakt med säljaren och påpekat detta, men han vägrar att ta tillbaka dem.

Hur ska jag gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Betydelse för svaret har om du köpt detta privat av ett företag (konsumentköplagen) eller om du köpt det privat av en annan privatperson (köplagen). Det är nämligen olika lagar som reglerar detta.

De olika lagarna reglerar fel i vara på liknande sätt, varför jag endast förklarar de övergripande dragen.

Fel i vara är det fråga om när varan åtminstone inte stämmer överens i fråga om art, mängd, kvalitet, förpackning och andra egenskaper. Det är ju tydligt i ditt fall att bultomfånget inte passar då det uppgår till andra dimensioner än annonsen.

Jag antar att du fick fälgarna i samband med köpet för två dagar sedan och att du provade dessa igår, vilket innebär att du undersökt och upptäckt att de inte passar inom skälig tid.

Att du hört av dig till säljaren i samband med detta innebär att du har reklamerat – även det i tid.

Relevant här är ju att det stått den dimension som du behöver (vilket jag får indikation från dig att det har gjort) och inte den som du har fått. Har du kvar annonsen, konversation mellan er (t.ex. om att du behövde en viss dimension) är det därför bra. Har du inte det är det helt okej. På vilket sätt har du hört av dig till säljaren? Har du ringt, smsat eller skickat mail? Vid en eventuell tvist kan det vara bra att ha sådant skriftligt, så har du inte reklamerat via t.ex. sms eller mail skulle jag rekommendera dig att göra det.

Beroende på hur din situation är, hur köpet gått till osv har du möjlighet att kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag – eller häva köpet. Har du ännu inte betalat så får du hålla inne betalningen.

Om jag var du skulle jag inte ge mig. Hör av dig igen!

Har du som privatperson handlat av ett företag kan du alltid vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Annars har du inte denna möjlighet. Hör av dig igen till personen. Annars finns nog bara domstolsalternativet kvar tyvärr.

Hoppas att du fått viss vägledning i din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare