Fel i vara och reklamation - Konsumentköplagen

Hej,

Jag har av en butik köpt en badrumsmöbel då vi ska renovera badrummet.

Möbeln levererades i December, men på grund av coronapandemin försenades renoveringen.

Nu i April året därpå packade vi upp möbeln för första gången för att montera den och insåg då att möbeln var sönder.

Det finns inga synliga skador på utsidan av emballaget som skulle indikera att det fanns transportskador.

Vad gäller med reklamation, var det min skyldighet att packa upp och kontrollera innehållet i förpackningen innan jag skulle använda möbeln?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du som privatperson har köpt en vara av ett företag så blir konsumentköplagen tillämplig, 1 § Konsumentköplagen (KKöpL).

Konsumentköplagen ger dig tre års reklamationsrätt (23 § KKöpL) Var det fel på varan redan när du fick den kallas det för ett ursprungligt fel vilket företaget ansvarar för. Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet (20 a § KKöpL). Företaget ansvarar dock inte för fel som du har orsakat, men så verkar ju inte vara fallet här.

Vid fel på vara har du vissa rättigheter. Du har rätt att hålla inne betalningen (25 § KKöpL), du har rätt till avhjälpande och omleverans (26 § KKöpL), rätt till prisavdrag (28 § KKöpL), eller hävning (29 § KKöpL), skadestånd (30 § KKöpL).

Om du och företaget inte skulle komma överens kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). De bedömer ditt ärende och lämnar en rekommendation om hur tvisten ska lösas.

Sammanfattningsvis kan du alltså fortfarande reklamera varan och därefter har du rätt till vissa påföljder vid fel på varan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare
Vi använder Cookies
Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse på vår webbplats. För att anpassa dina cookie-inställningar, vänligen klicka på “Mer information”