FrågaKÖPRÄTTKöplagen20/03/2014

Fel i vara, köp mellan privatpersoner.

Hej, undrar hur köplagen fungerar vi ett köp på blocket. En kvinna kom hem till mig, prövade och köpte min klänning som jag tidigare haft på mig under en hel dag. Inga avtal skrevs eller liknande. Efter en vecka så hör kvinnan av sig och säger att klänningen är trasig på flera områden. Jag visst inget om dessa skador, och hade haft två andra som hade prövat klänningen innan och vi hade inte upptäckt några skador. Jag undrar då vad min skyldighet är, då varken jag eller hon upptäckte skadorna innan köpet. Är det inte undersökningsplikt som gäller för kvinnans del, då hon är hemma hos mig och ser klänningen med egna ögon, prövar den och går runt med den? Jag kan inte veta vad som har hänt under den veckan hon hade den hemma hos sig, men när jag hade den hemma så visste jag inget av några skador. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej Angelica,

Eftersom ni är två privatpersoner som köper/säljer lösa saker så gäller Köplagen. Köplagen är vad man kallar för dispositiv. Det betyder att det som står där blir tillämpligt om man inte har avtalat något annat. Vad jag förstår så har ni inte avtalat om några speciella villkor alls och du har inte garanterat något eller givit köparen felaktiga upplysningar. En felaktig upplysning kan t.ex. vara att du påstått att klänningen går att tvätta i tvättmaskin när den i själva verket måste kemtvättas.

Det här är ett så kallat hämtningsköp (6 §) och det betyder att risken övergår på köparen så fort hen har tagit hand om varan (13 §). Det innebär att köparen måste betala varan oavsett om den förstörs efter det att köparen har tagit hand om den, förutsatt att det inte är ditt fel att den förstörs.

Som du säger så har köparen en undersökningsplikt innan hen genomför köpet (20 § 2 st.) i förhållande till de fel som kan finnas på varan. Ett fel som köparen rimligen bör ha upptäkt vid undersökningen kan köparen inte använda senaste för att t.ex. kräva återbetalning.

Nu vet jag inte vilka sorters fel det rör sig om, så det är svårt att ge dig ett konkret svar. Generellt kan man däremot säga att du ansvarar för alla fel som fanns när köparen hämtade varan, även om felet visade sig först senare. Däremot så är det köparen som ska visa på att felet faktiskt fanns när hen hämtade varan, och det kan vara svårt.

Avslutningsvis skulle jag säga att du bör inte har någon skyldighet att t.ex. ta tillbaka klänningen, givet den information jag har fått.

Hoppas att det löser sig.

Med vänliga hälsningar

Daniel MorganssonRådgivare