Fel i vara - Köp av hund

Vi har köpt en 16 veckors valp för 30.000 där uppfödaren "marknadsför" att hunden är vit. 30.000 kr är egentligen ett överpris om man pratar med olika uppfödare inom landet, och detta pris tar man enbart för en hund med den exklusiva vita färgen inom rasen. Vi upptäcker en beige rand på ryggen vid köp men uppfödaren säger att hon fött upp sen 90-talet och kan rasen. Hunden är och kommer att bli vit. Knappt 1 månad senare har denna "rand" spridit sig över ryggen och hunden är inte helvit som det påstods. Vi har alltså betalt 30.000 för en vit hund men fått en vit/beige hund där det beige partiet antagligen kommer att fortsätta spridas. Vi vill ha kompensation eller prisavdrag för att vi betalt för nåt som säljaren lovade men inte kunde hålla. Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att det inte framgår om säljaren är en privatperson eller ett företag, utgår jag från de senare när jag besvarar din fråga då du uppger att uppfödningen har löpt sedan 90-talet.

Vid försäljning av en vara, i ert fall hund, ska den stämma överens med vad som följer av avtalet gällande art, mängd, kvalitet etc. Avviker varan från vad som avtalats ska den anses felaktig (16 § konsumentköplagen). Ni har kommit överens om att köpet avser en vit hund vilket inte har visat sig stämma, det föreligger alltså ett fel.

De påföljder som kan bli aktuella i ert fall är i första hand omleverans eller prisavdrag. Anser ni att felet är av väsentlig betydelse finns även en möjlighet till hävning (Se 22, 28-29 §§ konsumentköplagen). För att kunna åberopa felet måste ni reklamera till säljaren inom skälig tid, meddelar ni säljaren inom två månader från att ni upptäckt felet anses det som skäligt (23 § konsumentköplagen).

Sätter sig säljaren emot krav på någon av ovanstående påföljder är ni välkomna att kontakta oss för fortsatt hjälp.

Hoppas ni har fått svar på er fråga!

Med vänlig hälsning,

Jennifer VestinRådgivare