Fel i vara, konsumentköp.

2014-12-12 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej!Jag köpte en vinterjacka för 4 900 kr för ungefär 2 månader sedan. Efter att ha använt denna en gång (vid lite regn) så fick jag regnfläckar över hela jackan som inte gick bort. Den släppte även genom vatten vid axlarna. Jag gick till butiken och reklamerade fläckarna (tycker att jag får skylla mig själv att den läckte, trots allt ingen regnjacka) varpå säljaren svarar att jag kanske spillt läppglans på den. Jag förklarar ännu en gång och hon går med på att ta in den och skicka den till hennes återförsäljare. Jag vet att det bör ta ca: 20 dagar att få detta gjort. Dock tog det 26 dagar för denna säljaren. Hon mailar mig om att jackan är tillbaka i butiken och att jag kan hämta den och att hon inte kan förstå vad jag reklamerade då fläckarna är borta. När jag kom till butiken såg jag att de faktiskt var borta, men jag förstår inte hur då jag hade jackan hemma 2 dagar innan jag reklamerade den så fläckarna kan inte ha torkat efter 26 dagar. Vi kommer överens om att jag ska använda den en gång till vid regn och sedan komma in igen ifall fläckarna visar sig. Dagen efter tog jag på mig jackan vid regn igen, och samma sak hände, så jag gick in till butiken dagen efter (ville låta den torka). Hon förväntade sig inte att se mig igen och försökte skylla på att jag kanske spillt nåt igen, då frågade jag hur det kan vara möjligt att jag spillt något över luvan, därpå svarar hon att kanske pälsen torkat på jackan, vilket inte är relevant då jag köpte jackan med päls. Sedan säger hon att hon kan erbjuda mig ett tillgodokvitto i deras butik, vilket jag inte vill ha då jag behöver en jacka och inte kläder. Deras kläder faller mig oftast inte i smaken, så det hade varit slöseri med pengar att plocka på sig massa saker jag inte vill ha. Sedan säger hon att hon kan fota den och maila bilderna till återförsäljaren. Hon hävdar att jag inte kan få mina pengar tillbaka då hon inte kan sälja en begagnad jacka. Nu har det gått 18 dagar och jag har fortfarande inte fått något svar. Hur ska jag gå tillväga?
SVAR

Hej!

Det förefaller som att det föreligger ett fel på din jacka då fläckar uppstår vid användande i regn och släpper igenom vatten vid axlarna. Eftersom du är en konsument och köpt jackan av en affär (näringsidkare) är konsumentköplagen (KKL) tillämplig. Enligt 16§ KKL så föreskrivs att en vara ska anses felaktig i den mån den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Det verkar således som att jackan avviker från vad du med fog kunnat förutsätta i hänsyn till det pris du betalat för den och eftersom det är en vinterjacka.

Eftersom fel föreligger har du rätt att göra gällande felpåföljder. 22§ KKL. Detta är dock under förutsättning att du har reklamerat, vilket du förefaller ha gjort i regelrätt ordning då du vänt dig till butiken (reklamation inom två månader anses alltid gjort i rätt tid). 23§ KKL. 

I din fråga framgår att säljaren har på olika sätt försökt att avhjälpa felet, men att detta inte har fått önskat utslag. Det verkar som att vare sig avhjälpande eller omleverans är aktuellt och således finns grund för prisavdrag eller hävning. 28§ KKL. 

Utifrån vad du beskriver så förutsätter jag att du vill komma ifrån köpet och således häva det. Detta har du rätt till ifall felet anses vara av väsentlig betydelse för dig. 29§ KKL. Min bedömning är att sådan omständighet att jackan i princip inte går att använda vid regn utan att förstöras är av väsentlig betydelse för dig eftersom du avsåg använda den som en vinterjacka. Verkan av hävning är att prestationerna ska återgå, således du ska få tillbaka dina pengar och affären jackan. 43§ 2st. KKL.

I fall affären hävdar att du inte kan lämna tillbaka jackan, nu när du har haft tid att använda den etc. så är detta inte en giltig invändning eftersom rätten till att häva inte går förlorad om ''varan använts av köparen för förutsatt bruk''. 45§ pt.3 KKL. 

Säljaren är även skadeståndsskyldig enligt kontrollansvar och har således bevisbördan att bevisa att felet var av sådant slag att det låg utanför dennes kontroll att prestera en felfri vara. 30§ KKL. Notera att du endast kan få skadestånd ifall det föreligger några kostnader till följd av felet, det är således inte ett allmänt skadestånd pga. fel i varan. Det skulle kunna röra sig om täckningsköp (köp av likadan jacka till högre kostnad). Jag vill dock rekommendera dig att koncentrera dig på hävning av köpet, eftersom inte några klara skadeståndskostnader verkar ha drabbat dig. Det kan vara lättare att få säljaren samarbetsvillig genom att inte hota med skadestånd (som i ditt fall förefaller att vara svårt att få till). 

Slutligen vill jag rekommendera dig att i den mån säljaren fortsatt trilskas att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som hjälper konsumenter med just konsumenttvister. Deras rekommendationer, som utgör icke bindande rättsutlåtanden efterföljs i stor utsträckning och kostar inget. Du kan läsa mer om detta här http://www.arn.se/.

I den mån du själv vill läsa konsumentköplagens regler kan du göra det här

Vänligen,

Christopher Escalante
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1030)
2020-07-09 Vad kan man göra om företaget inte återkopplar efter reklamation?
2020-07-08 Kan jag reklamera bilköp efter 3 år och 7 månader?
2020-06-30 Får företag debitera en undersökningsavgift, om inget fel i produkten hittas vid felundersökning?
2020-06-30 Reklamationstid - Bilköp?

Alla besvarade frågor (81779)