Fel i vara efter 2 år

Hej Lawline,

Jag köpte en TV på Elgiganten för ungefär 2 år sedan. Upptäcker att bilden försvann efter ett par dagar, dvs att skärmen var helt svart. Ljudet var dock kvar men det var bara skärmen som ej fungerade som den ska. Lämnade in TV:n och de löste det utan bekymmer. Detta har hänt återigen och undrar vad det är för service jag kan få för att få detta åtgärdat igen?

Vill även passa på att tacka för er fantastiska arbete!!

Mvh, Lars

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du köpte din TV för två år sedan och bara några dagar efter köpet så blev bildskärmen helt svart. Jag utgår då från att du reklamerade felet på TV:n och därefter, som du skriver i din fråga, fick felet åtgärdat. Nu har samma sak hänt igen och då är frågan vad du som konsument kan räkna med att få för åtgärd på TV:n från Elgiganten.

Din rätt enligt konsumentköplagen

Enligt konsumentköplagen har du som konsument vissa rättigheter när det förekommer fel i en vara som du köpt av en näringsidkare, exempelvis Elgiganten. Att bildskärmen blir helt svart och inte visar någon bild utgör ett solklart fel enligt konsumentköplagen, även fast TV:n nu är två år gammal. När vi nu konstaterat att det föreligger ett fel i din TV kan olika åtgärder bli aktuella, jag går igenom dessa här nedan:

Först och främst ska du som konsument reklamera TV:n till Elgiganten för att du ska kunna göra gällande att den är felaktig. Detta ska du göra inom skälig tid efter att du märkt felet (reklamation inom två månader anses vara inom skälig tid). Det ska också nämnas att rätten till reklamation går ut tre år efter du köpt TV:n, om det inte framgår något annat av en eventuell garanti eller liknande (men detta är inget problem för din del eftersom TV:n verkar vara cirka 2 år gammal).

Efter reklamation

När du har reklamerat felet, kan en del olika åtgärder bli aktuella. Först och främst kan du kräva Elgiganten på avhjälpande eller omleverans. Sedan är det Media Markt som får välja om de vill avhjälpa felet eller om de vill leverera en ny TV till dig. I ditt fall har TV:n redan lagats en gång för att skärmen blev helt svart, och normalt sett brukar man säga att säljaren har rätt att reparera samma fel två gånger, innan du kan framtvinga en annan åtgärd. Tänk på att eventuellt avhjälpande ska ske utan kostnad och oskälig olägenhet för dig som konsument. Detta kan innebära att Elgiganten ska stå för merkostnader som du får för att till exempel transportera TV:n till deras butik.

Om Elgiganten inte kan avhjälpa felet i skälig tid eller utan oskälig olägenhet för dig så har du rätt till prisavdrag. Du skulle även kunna argumentera för att få häva köpet. För att få häva köpet ska felet vara väsentligt för dig som köpare, och det skulle en helt svart bildskärm kunna utgöra. Det innebär att du får tillbaka pengarna och Elgiganten får tillbaka TV:n. I sådana fall kan Elgiganten ha rätt att göra avdrag för den nytta du haft av TV:n.

Sammanfattning

Efter att du har reklamerat felet till Elgiganten tycker jag att du ska önska antingen åtgärdande, omleverans eller hävning utifrån vad du anser är lämpligt. Sedan är det upp till Elgiganten att välja hur de vill gå vidare, för de har normalt sett rätt till att åtgärda samma fel två gånger. Om så blir fallet, tänk på att du inte ska få stå några extrakostnader till följd av åtgärdandet av felet, dessa kostnader ska Elgiganten stå för.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare