Fel i vara

Kund ångrar köp, önskar reklamera.

Hej, har levererat ett punktutsug till en köpare med EF som lagt upp köpet som privatperson med Klarna Konto som betalmetod. orderdatum var den 12/1 och leverans skedde den 25/1 pga leveransförsening hos tillverkaren. Den 3/2 kontaktade köparen mig och önskade returnera köpet pga att det låter för mycket.

Decibel och beskrivningar finn på produktsidan och det är ett ledande märke på marknaden för utsug.

Om varan är använd vet jag inte vad som gäller då vi i villkor har inskrivet att dessa typer av produkter skall vara obrutna och oanvända för hävande/ångerrätt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med kan vi konstatera att konsumentköplagen (KköpL) blir tillämplig då det handlar om ett köp mellan en konsument och en näringsidkare, dvs. mellan dig (er näringsverksamhet) och en privatperson, se KKöpL 1 §.

Enligt KköpL 16-19 §§ stadgas att en konsument ska kunna kräva att varan lever upp till vad som följer av avtalet samt vad säljaren uppgett i samband med köpet, t.ex. i fråga om varans art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning. Avviker köpet från vad som följer av avtalet, anses varan vara felaktig. Enligt KköpL 19 st. 1-4 § stadgas det särskilt att fel föreligger om marknadsföringen inte stämmer överens med varans egenskaper. Konsumenten har då rätt att bl.a. häva köpet enligt KköpL 22 § eller rätt att reklamera varan enligt KköpL 23 §. Har ni haft en tydlig produktbeskrivning som stämmer överens med varans egenskaper, bör ett fel inte föreligga.

Om det framgår i era villkor att hävanderätt/ångerrätt inte får ske om varans förpackning är bruten, bör konsumenten följa det. Enligt KköpL 45 § stadgas det nämligen, att köparen får lämna tillbaka varan endast om den är väsentligt oförändrad/oförminskad.

Sammanfattningsvis kan sägas att, om varan lever upp till de egenskaper som framgår i er produktbeskrivning och det framgår i era villkor att ni inte tar emot returer av produkter som är använda, bör konsumenten inte har rätt att lämna tillbaka varan. Skulle det däremot visa sig att produktbeskrivningen inte stämmer överens med vad som följer av avtalet, har konsumenten rätt att lämna tillbaka varan då ett fel anses föreligga.

Hoppas du fick svar på din fråga! Är det något som är oklart är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare