Fel i vara

Hej köpte en elcykel på biltema 2019 nu är det något fel på batteriet så cykeln är obrukbar och garanti har gått ut vad gör jag?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ditt fall blir konsumentköplagen (KköpL) tillämplig då du har köpt till vara av en näringsidkare.

Du har alltid en reklamtionsrätt (23 § KköpL)enligt konsumentlagstiftningen oavsett om du har garanti på din vara eller inte. Du som konsument måste dock reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar du inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid. Det krävs vidare att felet är ursprungligt. Ett ursprungligt fel kan även visa sig efter viss tid. Det du kan kräva av företaget är att du får felet åtgärdat eller att du får en ny vara(26 § KköpL). Du kan även få prisavdrag (28 § KköpL) eller ha rätt att häva köpet (29 § KköpL).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare