Fel i vara

2020-07-20 i Konsumentköplagen
FRÅGA
HejI annonsen hos CDON stod det att varan var CE märkt, men när jag får hem produkten så kan jag inte finna denna märkning vare sig på omslaget eller varan. Hur kan jag gå tillväga, är besviken?
SVAR

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du bör reklamera varan

Eftersom varan inte verkar motsvara beskrivningen bör du reklamera den. Ett fel vid en reklamation behöver inte innebära att varan är trasig, utan det kan vara att varan levererats i fel färg eller inte överensstämmer med beskrivningen av varan. En reklamation gör du genom att kontakta säljaren och berätta om felet. Detta bör du göra skriftligt (exempelvis via mail) och så snart som möjligt, eftersom en reklamation måste ske inom skälig tid. Att reklamera inom två månader från att felet upptäcktes räknas alltid som skälig tid.

Vad händer efter reklamation

Efter reklamationen har säljaren rätt att försöka åtgärda problemet genom att leverera en ny vara. Går inte detta har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Om du inte skulle komma överens med säljaren eller om denne inte svarar inom 30 dagar från reklamationen, kan du vända dig till allmänna reklamationsnämnden.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Tora Odin
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1042)
2020-08-07 Avhjälpande vid fel på vara
2020-08-03 Vad gäller om ett företag erbjuder en konsument kompensation för fel?
2020-07-31 Ersättning till följd av fel i vara?
2020-07-30 En REA vara har nu sänkts i standardpris

Alla besvarade frågor (82649)