FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/04/2019

Fel i vara?

Hej, jag sålde en monclerväst till en instgramsida som köper in märkeskläder och produkter och sedan säljer vidare dyrare. Jag skickade endast fyra bilder på västen och instagramsidans ägare gav mig ett bud på 2100kr som jag accepterade, hen ställde inga frågor om västen och jag lämande ingen beksrivning. Nu påstår köparen att dragkedjan inte fungerar och hotar med att som hen kallar det "anmäla" mig och jag inte ger en återbetalning på enligt köparen "200kr, sen får vi se" med det antar jag att hen menar alternativ kostnad för att laga dragkedjan. Jag menar att jag inte visste om felet när jag skickade västen då jag inte använt den på flera månader...

Vad gäller om jag sålt något via en konversation på instagram med endast bilder på västen och frågan "är du intresserad?", har jag gjort något fel? Kan det bli någon juridisk påföljd? (Har smått panik och ångest)

mvh

Förtvivlad säljare.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid köp mellan två privatpersoner aktualiseras köplagen såvida inget annat avtalats.

Fel i vara

Enligt 17 § 1 stycket köplagen ska en vara i fråga om kvalitet och andra egenskaper stämma överens med vad som följer av avtalet. Vidare ska en vara enligt 17 § 3 stycket köplagen anses som felaktig om den avviker från vad köper med fog kunnat förutsätta. Nu har jag inte så jättebra koll inom just monclearmarkanden, men köparen bör kunna förutsätta att dragkedjan på den begagnade västen som han betalat 2100 kronor för fungerar som den ska. Att du inte visste om felet när du skickade västen har i detta fall ingen avgörande betydelse. Jag råder dig dock att möta upp köparen eller ber hen skicka en video på defekten.

Är varan felaktig får köparen enligt 30 § köplagen kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. En förutsättning för detta är dock att köparen enligt 32 § köplagen inom skälig tid lämnat säljaren meddelande om detta.

Sammanfattning

Köparen har således i detta fall rätt att kräva avhjälpande på så vis som han gjort. Om du väljer att inte följa hans uppmaningar kan den juridiska följden bli att tvisten tas till domstol vari tingsrätten får i uppgift att avgöra fallet. Jag vill även tillägga att om defekten var synlig på någon av de fyra bilder som du skickade till honom, skulle eventuellt 20 § 1 stycket köplagen kunna aktualiseras. Enligt denna paragraf får köparen inte som fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sam NaderiRådgivare