FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/08/2017

Fel i objektsbeskrivning, dåligt utförd renovering innan köpt

Hej,

Jag har 4 frågor:

1) Vilken kundombudsman ska man kontakta om man upptäckte dolda brister eller fel på den lägenhet som man köpt?

2) Det var skrivet i objektbeskrivningen att "lägenheten är nyrenoverad" och jag var säker att det betyder att badrummet också var renoverat. Badrummet hade nya kakel, ett nytt golv och ny utrustning. Allt såg fräscht ut. Mäklaren sa också att säljarna renoverade hela lägenheten. Vår hantverkare upptäckte att badrummet var bara uppfräschat. Det finns ett gammalt golv och gamla kakel under de nya. I frågelistan skrev de ingenting om brister/fel/annat som skulle va viktigt för oss som köpare (fast det fanns en fråga om detta på frågelistan).

Har vi rätt att kräva att säljarna ska renovera badrummet eller göra ett prisavdrag?

3) Det var skrivet i objektbeskrivningen att köket var nyrenoverat men en del av köksinredningen har fallit ner på grund av fel användning av lim. Kan vi kräva från säljarna att de betalar för det också?

4) Säljarna har inga kvitto för att de påstår att det var deras vänner som renoverade och uppfräschade lägenheten. I frågelistan skrev de att de anlitade en fackman med renoveringen. Kan vi kräva att de visar oss kvitton?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Fel på lägenheten

Köp av bostadsrätt regleras i köplagen. Om lägenheten i något avseende skiljer sig från vad du har anledning att förvänta dig med tanke på avtalet så räknas detta som ett fel (17 § tredje stycket). När man avtalar om köp av en lägenhet med nyrenoverat badrum så skulle jag definitivt säga att ett undre lager av gammalt golv avviker från vad man kan förvänta sig. Vad jag kan tyda så har du till och med möjlighet att få ett uttalande av en kunnig inom branschen som säger att renoveringen var bristfällig.

Påföljder

Om du kan visa att det är ett fel så kan du kräva att säljarna avhjälper det genom att betala för en ny renovering (34 §). Om de inte gör det så har du rätt till prisavdrag (37 §). Då ska du få mellanskillnaden av priset du betalade för lägenheten och det pris du hade betalat om du varit medveten om felen (38 §).

För att ni ska ha rätt att få felen avhjälpt så krävs det att du reklamerar i tid, dvs skriver till säljarna om att du uppmärksammat felen, och att felen inte ligger under eran undersökningsplikt (32 §). Detta bör inte vara några problem för dig. Undersökningsplikten gäller nämligen bara sådant som man kan se, höra och lukta. Man behöver aldrig lyfta på plattor etc. och limmet går inte heller att bedöma med blotta ögat.

Slutsats

Enligt de uppgifter du givit mig, verkar det troligt att det rör sig om en felaktig lägenhet och då kan du ha rätt att få felet åtgärdat på säljarnas bekostnad. Så snart som möjligt bör du skriva ett email till säljarna om detta och kräva avhjälpande. Det kan vara bra att påminna säljarna att de kan få ersättning av de som gjorde renoveringen för att denna varit felaktig enligt konsumenttjänstlagen. På så vis lär de bli mer samarbetsvilliga gentemot dig.

Om säljarna vägrar åtgärda felen så kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Mer info om detta finns här. Om det kommer till detta så rekommenderar jag att du söker hjälp hos vår juristbyrå. Mer info om detta här. Dessa kostnader betalas av säljarna om de förlorar i rätten.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av er till Lawline igen nästa gång ni har juridiska frågor! Prova gärna vår expressrådgivning nästa gång för extra snabbt svar, alternativet finns på samma ställe som du ställde den här frågan.

Vänliga hälsningar,
Samuel KarlssonRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000