Fel i objektbeskrivningen

Hej! Köpte ett hus för 2 månader sedan utan mäklare. Har i efterhand framkommit att årtalen få tex tak, dörrar, fönster och badrum är fel, det är äldre än vad som står i objektbeskrivningen. Säljaren har erkänt sitt fel med ett "oj då". Kan vi gå vidare med detta och få ersättning då huset egentligen inte är värt det som är betalt utifrån det som är sagt?

Med vänlig hälsning, L

Lawline svarar

Hej och tack för att du använder dig av våra tjänster!

Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet har köparen rätt till att göra avdrag på köpeskillingen eller om felet är av väsentlig betydelse för köparen, häva köpet.

I ert fall så utgör objektbeskrivningen en del av avtalet och säljaren binder sig själv till utfästelser däri, exempelvis vad gäller årtal på dörrar och tak. Denna typ av utfästelse minskar er undersökningsplikt i motsvarande mån, då man som köparen borde kunna lita på vad säljaren utfäster så länge det är tillräckligt specifikt (till skillnad från allmänt lovprisande som inte ger bindande verkan).

I ert fall råder det egentligen inget tvivel om att det här är fråga om fel i fastighet. För att beräkna det avdrag ni har rätt att göra från köpeskillingen utgår man ifrån en princip där avdraget ska motsvara marginalen mellan "fastigheten i avtalsenligt skick" och "fastigheten i felaktigt skick". Med andra ord, köpeskillingen ni betalade jämfört med köpeskillingen som fastigheten hade betingat om uppgifterna i objektbeskrivningen hade varit korrekta, en sådan jämförelse bör ge er en marginal som ni bör ha rätt avkräva.

Jag hoppas rådgivning har varit till hjälp och önskar er lycka till i ärendet.

Med vänliga hälsningar

fredrik.norberg@lawline.se

Fredrik NorbergRådgivare