Fel i fastighet - vem vända sig till?

Vi har köpt fastighet och vi har hittat fel på en del av fastigheten och vi har kontaktat mäklaren och vi har blivit ombedd av mäklaren att kontakta säljaren själva , men vi vill inte ha med säljaren att göra , för att undvika konflikt, så vi funderar hur vi ska göra och om mäklaren kan avsäga sig uppdraget?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 4 kap.19a § Jordabalk anges att köparen, i de fall som anges i bestämmelsen, måste göra en reklamation hos säljaren för att få åberopa felet. Reklamationen ska göras inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet. En mäklare är överhuvudtaget inte inblandad i ett avtalsförhållande mellan köparen och säljaren. Det handlar således inte om att ''mäklaren avsäger sig uppdraget ''.

Det går tyvärr inte att undvika att konfrontera säljaren med en reklamation. Alternativt kan ni uppdra åt ett ombud att avsända en reklamation.

Hoppas att rådgivningen har varit behjälplig. Du är alltid välkommen att höra av dig till oss om du har några ytterligare funderingar kring frågan.

Nicole CaiRådgivare