Fel i fastighet

Hej, Vi köpte ett hus september 2009 från ett par. Säljaren hade anlitat Anticimex för besiktning av objektet och det var en s k Överlåtelsebesiktning av småhus nivå 2. Badrummet i huset var renoverad av säljaren själv och i köpekontraktet så står det följande "Säljaren garanterar att badrumsrenoveringen är utförd på ett fackmannamässigt sätt".

Augusti 2013 så anlitade vi Anticimex för kontroll av badrummet, då vi upptäckte att fogarna i klinkerplattor började lossna. Fukttekniker från Anticimex sa då till oss att badrummet inte är rätt gjord enl fackmannamässigt sätt och bör rivas och göras om.

Fråga: - Ska vi gå till en advokat och kräva skadestånd från säljare? D v s använda oss av hemförsäkringens rättsskydd.

eller - Kräva skadestånd direkt från säljare.

Det vi kräver från säljaren är typ halva kostnaden för återställa badrummet, ca 75 tusen kronor.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Vad tråkigt att höra att ni upptäckt problem med fastigheten. Om ni anser att det föreligger ett fel i fastigheten, vilket det tydligt verkar göra, bör ni som första åtgärd reklamera köpet och kräva prisavdrag eller att säljaren åtgärdar felet, se bestämmelse om reklamation https://lagen.nu/1970:994#K4P19aS1. Det är först när säljaren vägrar och bestrider ert krav som en tvist har uppkommit i försäkringsvillkorets mening och då hemförsäkringens rättsskydd kan bli aktuellt.

Börja alltså med att reklamera direkt till säljaren. Om hen bestrider ert krav eller inte svarar trots påtryckningar bör ni vända er till ett juridiskt ombud som kan hjälpa er att ansöka om att utnyttja hemförsäkringens rättsskydd.

Hoppas att ni fick lite mer klarhet i situationen.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare