FrågaKÖPRÄTTKöplagen07/04/2021

Fel i bostadsrätt

Vi har nyligen köpt en bostadsrättslägenhet och i helgen när vi flyttat in så upptäcker vi att det tränger upp vatten vid golvbrunnen och i fogen mot golvbrunnen. Vi har fått det bekräftat att det är golvbrunnen som är felaktigt installerad vid en badrumsrenovering 2016. På visningen så syntes inget vatten men säljaren har i mejl nu efter inflytt skrivit att det varit vatten kring golvbrunnen och att fogen har varit fuktig. Finns det chans för oss att hävda dolt fel och kan begära ersättning från säljaren när vi renoverar och fixar allt rätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller köp av bostadsrättslägenhet gäller inte samma regler som för köp av t.ex. en villa. Det är köplagens regler (Köplag 1990:931) som är utgångspunkten i ditt fall. I ditt fall kanske det finns något i avtalet som säger något om skicket på bostadsrätten och om bostadsrätten avviker från detta på något sätt anses det att den är felaktig (17 § köplagen). Det finns fall där något säljs med villkoret att det säljs "i befintligt skick", vilket inte nödvändigtvis behöver betyda något i praktiken. Om bostadsrätten är i sämre skick än vad man kan förväntas att en bostadsrätt i normalskick ska vara så anses även detta som ett fel (19 § köplagen). Utifrån din fråga tolkar jag det som att golvbrunnen är felaktigt installerad och att vattnet tränger upp, vilket borde vara att anse som ett fel. Du får däremot inte ta upp detta som ett fel om du känt till det redan innan köpet (20 § köplagen). Däremot bör detta inte vara fallet utifrån din fråga, utan jag tolkar det som att att detta upptäckts först efter köpet. Vid bedömningen om huruvida det är fel i bostadsrätten måste hänsyn tas till om felet verkligen fanns innan du fått bostadsrätten i din besittning. Om felet fanns redan sedan innan är det säljaren som ska ansvara för detta. Är bostadsrätten att anse som felaktig kan det då bli tal om någon påföljd såsom att säljaren avhjälper felet, du får prisavdrag, möjlighet att häva köpet eller få skadestånd (30 § köplagen)

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Angelica RuuthRådgivare