Fel i bil som säljare vägrar avhjälpa.
Hej!
Jag köpte en bil från bilfirma och ca 2 veckor efter köpet så hade jag lämnat bilen till en verkstad för byte av bromsar och omlackering av några detaljer. När jag hämtade bilen så fick jag information från verkstaden att säkerhetskudden på passagerarsidan är trasig eller urkopplat och att någon har manipulerat med varningslampan i instrumentpanelen då den är bortplockat.
Jag åkte nästa dag till bilhandlaren och visade den rapporten jag har från verkstad och ställde mina krav för att de ska ersätta reparationen ( ca 23000kr ) enligt det offert jag fått alternativ att de ska åtgärda felet på egen hand. De bad om att få kolla upp detta och återkomma inom en vecka. Hela det mötet har jag inspelat på min telefon. Idag ringde jag bilhandlaren då det har gått mer än en vecka utan att jag hört nåt och då sa handlaren att de tänker inte ersätta eller åtgärda felen.
Vad kan jag göra? Hur ska jag gå vidare? Det är farligt att köra med bilen som det är. Om jag hamnar i en olycka så kan det blir förfärliga konsekvenser då säkerhetskudden är trasig eller urkopplat.
Lawline svarar
Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Jag kommer anta att du är en konsument som nu köpt bilen av en bilfirma, därför kommer konsumentköplagen (KKöpL) bli tillämplig.För att veta hur du ska/kan gå vidare behöver följande saker utredas
- Är det fel på bilen i lagens mening?
- Är felet reklamerat i tid?
- Vilka påföljder kan göras gällande?
Är det fel på bilen i lagens mening?
I 16 § KKöpL listas det upp exempel på när en vara kan anses vara felaktig. Till exempel om den avviker från avtalet, om den avviker från vad du hade kunnat förutsätta, eller om säljaren har underlåtit att upplysa köparen om förhållande rörande varans egenskaper etc. Nu vet jag exakt inte vad som avtalats om mellan dig och köparen men det verkar som att bilen du köpt kan anses felaktig på flera omständigheter som lagen ger. De fel som du uppger har hittats kan också anses vara mycket allvarliga. Och enligt 18 § KKöpL, är varor som är så bristfälliga att användning innebär fara för liv och hälsa, alltid att anses som fel.
Är felet reklamerat i tid?
Enligt 23 § KKöpL ska felet reklameras av köparen inom "skälig tid", inom 2 månader anses som skälig tid. Du har reklamerat detta fel genom att besöka dom och kräva ersättning för felen, ca 2 veckor från att du köpte den. Du har därför reklamerat i tid.
Vilka påföljder kan bli aktuella?
Påföljder som kan bli aktuella är, i ordning: 22 § KKöpL
- Avhjälpande eller omleverans
- Prisavdrag (ersättning för avhjälpande)
- Hävning
- Ev. Skadestånd
Nu när du har krävt ersättning av bilfirman är det ersättning för avhjälpning alternativt att dom avhjälper felet, som du har gjort gällande,26 § KKöpL Avhjälpande (säljaren åtgärdar felet) är första steget och säljaren har rätt att avhjälpa felet innan du kan göra gällande en annan påföljd, om säljaren erbjuder sig att göra detta när du reklamerar, 27 KKöpL. Nu har säljaren i ditt fall sagt nej till avhjälpande. Omleverans kommer förmodligen inte bli aktuellt i ditt fall om inte säljaren har en exakt likadan bil att byta ut den mot.
Nästa påföljd är prisavdrag, 28 § KKöpL. Detta prisavdrag ska då motsvara kostnaden för att åtgärda felet på bilen. Detta har även säljaren nu nekat. Men enligt lag har säljaren en skyldighet att gå med på detta.
Om felet är av väsentlig betydelse för dig kan du även häva köpet, 29 § KKöpL.
Sammanfattning av mitt svar
Det verkar vara ostridigt att det är fel på din bil som du enligt lag kan göra gällande för säljaren. Du kan kräva avhjälpande, prisavdrag eller hävning. Om säljaren skulle vägra avhjälpa eller eventuellt häva köpet kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN och anmäla ditt fall. Mer om hur du går tillväga kan du läsa här.
Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline!
Med vänliga hälsningar,