FrågaKÖPRÄTTKöplagen27/05/2021

Fel i bil - köplagen

Vi köpte en begagnad bil av privatperson i slutet av mars. Redan på vägen hem så börjar en lampa lysa. Vi kontaktar säljaren som säger att den inte gjort så tidigare. Den slocknar och det händer inte mer på vägen hem. Sen börjar problemen ett efter ett komma. Vi har nu lagt nästan 25000kr på bilen efter köp och vi har försökt kontakta säljaren om detta. Han vägrar svara. Vi har haft bilen inlämnad på 2 st olika verkstäder som säger att det är gamla fel det är inget som kunnat uppstå efter så kort tid efter köp. Hur kan vi gå tillväga för att i alla fall få en del av kostnaden betald av säljaren? Har vi en chans om vi drar detta vidare? Vi vill ju inte gärna dra på oss ännu mer kostnader om vi inte har en chans. Är ju bara så tråkigt att lägga lite överpris på en begagnad bil och sen ändå bli så totalt lurade.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du har köpt en bil av en privatperson gäller inte konsumentlagstiftningen. Det betyder att du inte har samma rättigheter som när du handlar av ett företag. I ditt fall gäller istället köplagen (KöpL). Köplagen gäller vid alla köp av varor mellan privatpersoner det vill säga när du köper något av eller säljer något till en annan privatperson. I ditt fall anses en bil vara en vara.

Köplagen gäller om ni inte avtalat om annat. I första hand gäller alltså det ni har avtalat om. Eftersom det inte framgår att ett avtal verkar finnas så utgår jag från Köplagens regler, 3 § KöpL.

Bilen som du har köpt fungerar inte som den ska och därmed föreligger alltså ett fel. Varan avviker från vad du förväntade dig. Du förväntade dig att bilen skulle fungera normalt, 17 § 3 st. KöpL.

Du som köpare får inte åberopa fel som du måste ha känt till vid köpet, 20 § KöpL. Det framgår inte av frågan om undersökning av bilen har skett. Undersökningen bedöms utifrån vad en normal person i ditt ställe borde ha upptäckt. Har ni undersökt bilen kan ni åberopa felet.

Viktigt att nämna är att du inte får åberopa att varan är felaktig, om du inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet, du måste alltså reklamera köpet i tid, 32 § KöpL.

Du har rätt att kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Du har även rätt att hålla inne betalningen, 30 § KöpL.

Avhjälpande och omleverans regleras i 34 § KöpL. Säljaren har rätt att i första hand avhjälpa felet utan kostnad för köparen. Säljaren har rätt att avvisa kravet om avhjälpandet skulle medföra svårigheter eller oskäliga kostnader. Istället får då säljaren utföra omleverans enligt 36 § KöpL. Omleverans kan bli svårt i ditt fall då du köpte lastbilen av en privatperson.

Rätt att kräva prisavdrag regleras i 37 § 1 st. KöpL. Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen, får köparen kräva prisavdrag enligt 38 § eller häva köpet enligt 39 §.

Sammanfattningsvis skulle jag rekommendera dig att kräva att felet åtgärdas. Om det inte går att åtgärda felet kan du kräva prisavdrag som motsvarar själva felet. Är det inte aktuellt med prisavdrag kan du kräva att köpet hävs, alltså att säljaren får tillbaka bilen och betalar tillbaka dina pengar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Köplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo