FrågaKÖPRÄTTKöplagen10/12/2015

Fel enligt Köplagen

Hej,

Jag har sålt en bil till ett företag.

Innan jag sålde bilen sa jag att han ska gå igenom bilen samt provköra. Han fråga om det är motorfel på bilen men det var det inte för bilen är relativt ny.

Han kollade på bilen och var nöjd, vi skrev på kontrakt, betalningen gjordes och nu står bilen på deras företag.

Nu efter två veckor hör han av sig och ska sälja bilen och säger till mig att däcken är det slitage på och att jag kan åka dit för det.

För det första är det inte så att han har undersökningsplikt innan han köper bilen?

Dessutom kan man se tydligt om det är så men jag själv har inte haft några problem med bilen och inte upplevt det annars hade jag naturligtvis sagt till.

Men då bilen inte står på mig längre och jag inte är ägare och han kollat på bilen och köpt den. Då har det ingenting med mig och göra.

Vad ska jag säga till honom?

Samt kan jag ta det som ett hot då han säger till mig att jag kan åka dit för det? Åka dit för vad?

Mvh anonym

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpbar lagstiftning.

I detta fall verkar Köplagen (KöpL) vara tillämpbar, då varken du (troligtvis) sålt bilen i din näringsverksamhet samt att köparen (företaget) inte kan utgöra en konsument. Att KöpL är tillämpbar istället för konsumentköplagen är bra för din del.

Fel på varan.

Vad som är ett fel på varan (bilen) definieras i 17 § KöpL. Förutom att fel föreligger om bilen avviker från vad som står i avtalet, kan fel även föreligga om bilen avviker från vad köparen med "fog kunnat förutsätta". I ditt fall menar köparen att bilen är felaktig p.g.a. däcken är slitna. En viktig huvudregel är att säljaren endast ansvarar för fel redan fanns på bilen, vissa undantag finns dock men är troligtvis inte relevanta här.

Först måste vi alltså avgöra om "slitna däck" ens utgör något fel i lagens mening. I brist på information kan jag inte avgöra om så är fallet, då det främst beror på hur slitna däcken faktiskt är. En köpare kan ju förutsätta att däcken inte ska vara helt punkterade och sönderslitna men knappast mindre slitningar. Om varan är ny kan det vanligtvis ställas högre krav jämfört med en gammal och sliten vara. I fortsättningen av svaret kommer jag dock anta att däckens kvalité avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta samt att detta fel fanns på bilen vid köpet.

Undersökningsplikten.

Härefter finns precis som du säger en undersökningsplikt för köparen, vilket stadgas i 20 § KöpL. I paragrafen står följande;

1 st - "Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet".

2 st - "Har köparen före köpet undersökt varan /.../ får han inte som fel åberopa vad han borde ha märkt vid en undersökning.

Eftersom köparen har undersökt bilen innan köpet borde köparen ha märkt de slitna däcken vid sin undersökning. Resultatet blir att köparen inte kan åberopa de slitna däcken såsom fel. Om det dock rör sig om ett dolt fel (ett fel som köparen inte borde ha märkt vid en undersökning) kan köparen åberopa felet.

Alltså - Om felet borde ha upptäckts av köparen vid en undersökning kan köparen inte åberopa felet och därmed inte vidta några rättsliga åtgärder. Om det istället rör sig om ett dolt fel kan köparen vidta åtgärder.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare