FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/11/2018

Fel boarea vid köp av bostadsrätt - prisavdrag

Hej Lawline

Jag har köpt en ny lägenhet i Sälen i en BRF den skulle ha en Boa på 68 kvm men efter kontrollmätning

får jag Boa till 66,2 kvm

Hur går man vidare rent juridiskt riktigt i detta fall är det lämpligt att få den kontrollmätt av en behörig

firma och visar det sig att det är fel yta vad gör man sedan.

Mvh

Bo Tjäder

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Precis som du nämner i din fråga kan det vara fördelaktigt att först få det kontrollmätt från en byggfirma av något slag. Annars står ord mot ord.

En bostadsrätt anses vara lös egendom och regleras därför i köplagen (KöpL) enligt 1 § KöpL om det rör sig om ett avtal mellan två privatpersoner vilket jag utgår från att det rör sig om här. Köplagen är dispositiv enligt 3 § KöpL vilket innebär att den går avtala bort så gå gärna igenom avtalet noga så du är säker på vad som gäller. Om det står något där om hur fel eller liknande ska hanteras gäller det och inte resterande del av mitt svar.

I avtalet står det att boarean ska vara 68 kvm men i själva verket är boarean 66.2 kvm. Detta utgör ett fel enligt 17 § KöpL eftersom varan (bostadsrätten) inte stämmer överens om vad som följer av avtalet. Köparen har dock en undersökningsplikt enligt 20 § KöpL men den sträcker sig ganska kort i förhållande till vad som gäller vid fast egendom. Fanns det ingen anledning att betvivla att bostadsrätten var något mindre än vad avtalet stadgar så kan du fortfarande göra felpåföljder gällande. Du har då rätt till avhjälpande, omleverans eller prisavdrag. Avhjälpande eller omleverans kommer ju inte på fråga då de i praktiken är omöjliga att utföra. Det som blir rimligt att kräva blir därför prisavdrag. Prisavdraget ska beräknas genom skillnaden på priset för bostadsrätten i avtalsenligt och nuvarande skick (alltså storleksskillnaden) enligt 37-38 § KöpL.

Vad du kan göra
Första du kan göra är att kontakta säljaren och försöka få till en uppgörelse er sinsemellan exempelvis ett prisavdrag motsvarande värdeminskningen av bostadsrätten och försöka komma överens på den vägen då jag anser att du juridiskt sett har rätt till prisavdrag. En sista utväg är att lämna in en stämningsansökan till en tingsrätt men det bör påpekas att en rättslig tvist kan bli väldigt tidskrävande, kostsamt och påfrestande. Hur en stämningsansökan görs hittar du här.
Vill du ha ytterligare råd kan du nå oss på tel. 08-533 300 04.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare