FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt24/03/2020

Färdiga fullmaktsformulär

Hej! Vi är gifta (78 och 74 år). Vi har var och en fullmakt för varandra. Om vi båda blir dementa el. sjuka då fungerar det ju inte att vi har fullmakt för varandra, vad jag förstår behöver vi ha någon som har fullmakt för oss båda i det läget. Finns det färdiga fullmaktsformulär att fylla i för att ge någon fullmakt för oss båda i det läget ? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med denna fråga.

Om ni klickar på den här gröna texten här under, så kommer ni till en sida med ett färdigt formulär för enkla fullmakter.

http://www.anhoriga.se/Global/%C3%84ldre/Dokument/Fr%C3%A5gor%20och%20svar%20dokument/fullmakt_enkel%5B1%5D.pdf

Ni behöver bara skriva ut den från en skrivare och fylla i den med bläckpenna, så kommer ni att kunna ge fullmakter till de ni vill, i vilket syfte ni vill. Ni kan använda denna mall hur många gånger ni vill.

Glöm inte att spara fullmakterna på ett ställe som är lätt att komma ihåg för den som hjälper er med dem. Ett bra tips kan också vara att vända er till en offentlig notarie för att se till att de inte glöms bort eller missas.

Jag hoppas jag har varit till hjälp, och ifall ni behöver mer hjälp eller har frågor så kan ni gärna ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Adam NovakRådgivare