Får visstidsanställda sägas upp i förtid?

Hej,

Min dotter har en visstidsanställning från 2022-01-14 - 2022-05-29, men tack vare att hon inte kan jobba i sommar så vill arbetsgivaren säga upp henne eller att hon säger upp sig själv med 2 veckors uppsägningstid.

Jag hittar inget om det i avtalet men företaget har kollektivavtal via Handelsanställdas förbund detaljhandelsavtalet. Är det reglerat i det, att hon automatiskt har provanställning och att den kan avslutas i förtid?

Tacksam för snabbt svar.

Mvh

D

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

För att ge dig ett någorlunda konkret svar behöver jag att göra några antaganden då jag inte har fullständig information om din dotters situation. Jag utgår därför ifrån att din dotter inte har sedan tidigare haft visstidsanställningar, att arbetsgivaren inte har avtalat om en uppsägningsrätt och att din dotter inte har grovt åsidosatt sina skyldigheter enligt anställningsavtalet. Vidare kan jag dock tyvärr inte svara på frågan om vad som gäller enligt detaljhandelsavtalet, eftersom jag inte har tillgång till själva avtalet. Mitt svar kommer därför att utgå ifrån reglerna i lagen om anställningsskydd (LAS).

Reglerna i LAS kan avtalas bort genom kollektivavtal i bland annat frågor om visstidsanställningar (2 § 3 st. LAS). Det betyder att du kan utgå ifrån mitt svar, om detaljhandelsavtalet inte reglerar din dotters situation.

Får arbetsgivare säga upp visstidsanställda i förtid?

Ett anställningsavtal utan ett slutdatum betyder att anställningen ska anses vara en tillsvidareanställning (4 § LAS och AD 2016 nr 22). Arbetsgivaren har därför rätt att avtala om en visstidsanställning (4 och 5 §§ LAS). Dock får arbetsgivaren som huvudregel inte säga upp en visstidsanställning i förtid, om en uppsägningsrätt inte har angetts i anställningsavtalet (AD 2014 nr 13). Det betyder att anställningen i princip endast kan sägas upp, om din dotter har grovt åsidosatt sina skyldigheter enligt anställningsavtalet (18 § LAS), till exempel om din dotter har vägrat att utföra sina arbetsuppgifter eller har misshandlat en kollega. En anställning kan såklart dock alltid sägas upp, om både arbetsgivaren och arbetstagaren avtalar om att en anställning ska avslutas.

Avslutande ord och min rekommendation

Då jag har utgått ifrån den information som jag har kan jag inte ge dig ett fullständigt rättvisande svar. Jag kan dock säga följande. Huvudregeln är alltså att visstidsanställningar får sägas upp i förtid, bara om en uppsägningsrätt har avtalats om, om bägge parter ömsesidigt avtalar om en förtidig uppsägning eller om din dotter har grovt åsidosatt sina skyldigheter.

Eftersom din dotters anställning går ut den 29 maj 2022 har hon ingen skyldighet att arbeta under sommaren, men arbetsgivaren behöver dock inte heller att förlänga hennes anställningsavtal efter att det har gått ut. Ifall detaljhandelsavtalet inte reglerar din dotters situation borde arbetsgivaren därför inte kunna säga upp hennes anställningsavtal i förtid.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du har ytterligare frågor om hur din dotter kan ta tillvara sina rättigheter gentemot arbetsgivaren. Du är därför varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare