FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/03/2021

Får vårt bodelningsavtal se ut som vi vill och måste det skickas in någonstans?

Hej,

Jag och min man ska separera. Vi är överens om hur vi ska dela våra tillgångar, i princip tänker vi behålla våra egna sparade pengar som vi har på egna sparkonton, han ska också behålla de skulder han har. Någon gemensam fastighet har vi inte. Är det okej att göra så om vi är överens och skriver i bodelningsavtalet att det är det vi har kommit överens om? Är det någon som ska kontrollera om vi har delat lika eller inte? Måste vi skicka bodelningsavtalet någonstans eller är det bara för vår egen skull?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Överens om bodelningen vid skilsmässa

Är ett par överens om hur bodelningen ska ske kan de på egen hand upprätta bodelningsavtalet likt vilket avtal som helst. Avtalet är då ett bevis på vad ni kommit överens om, vem som ska ha vad samt att ert ekonomiska förhållande upphört. Det finns alltså inget krav på att ni måste ta hjälp av en jurist eller advokat. Många väljer dock ändå att ta hjälp eller ansöka om en bodelningsförrättare, exempelvis för att få hjälp med att komma överens, se till så att avtalet blir rätt eller för att se till att få det en har rätt till ur bodelningen.

Bestämmelsen i 9 kap. 5 § äktenskapsbalken som beskriver att bodelningsavtalet ska vara skriftligt och underskrivet av båda makar, är tvingande. Däremot är inte reglerna om hur egendomen skall fördelas tvingande, utan där kan ni som två makar göra upp hur ni vill. Ni kan alltså i bodelningsavtalet besluta hur ni vill om fördelningen av tillgångarna, även om andelarna blir väldigt ojämna.

Du skriver i din fråga att ni är överens om hur ni ska fördela era tillgångar, vilket lätt kan skrivas in i avtalet som att "tillgångarna har delats i sämja" eller något liknande. Däremot skulle jag rekommendera att ni tar upp dyrare tillgångar såsom eventuella bilar och annat liknande i avtalet för att undanröja eventuella tvivel.

Var kan bodelningsavtalet registreras?

Ni kan registrera ert bodelningsavtal hos Skatteverket om ni vill. Detta är alltså inte något som är obligatoriskt utan kan ske frivilligt enligt 13 kap. 6 § äktenskapsbalken. Tänk dock på att ni först måste ha lämnat in en ansökan om skilsmässa till tingsrätten för att ni ska kunna registrera bodelningsavtalet. Jag rekommenderar att ni registrerar bodelningshandlingen hos Skatteverket för att undvika framtida tvister, då handlingen är ett bevis på vad ni kommit överens om.

Hur ni går tillväga steg för steg för att registrera bodelningsavtalet finns på Skatteverkets hemsida.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, har du ytterligare funderingar är du mer än välkommen tillbaka till oss!

Lycka till och allt gott,

Suana TaficRådgivare