FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/05/2019

Får utlandssvenskar köpa bil i Sverige?

Kan jag som utlandssvensk köpa bil i Sverige och försäkra den i Sverige samt använda den i Sverige?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Utgångspunkten är att alla har rätt att äga bil i Sverige. Det spelar alltså ingen roll att du är utlandssvensk. Dock så måste man ha ett svenskt personnummer eller ett samordningsnummer för att kunna försäkra bilen i Sverige. Men eftersom du är utlandssvensk har du ett svenskt personnummer vilket gör att detta problemet inte uppstår för dig.

Vidare måste bilen vara registrerad i Sverige. Köper du bilen från Sverige kommer den med största sannolikhet redan vara registrerad, Medan om du köper en bil från utlandet och importerar den får den maximalt användas i en vecka innan den måste registreras i Sverige.

Sammanfattningsvis så får du, som utlandssvensk, köpa, försäkra samt använda bilen i Sverige utan några konstigheter.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Masis VardanianRådgivare